Re: Komputer do gier

Autor: KILu <byter_at_wp.pl>
Data: Fri 18 Jan 2008 - 12:33:13 MET

toak wrote:
> Mnie ciakwi jak to tak na prawde jest z wygoda grania na padzie - od lat
> dzieciecych byl joystic, potem klawiatura i mysz.

Zauważ, że pady z klasycznym krzyżakiem również pojawiły się bardzo
wcześnie. Później wprowadzono dwa analogowe manipulatory, obsługiwane
kciukami - dzięki temu w FPP możesz się jednocześnie poruszać w dowolnym
kierunku i z dowolną szybkością oraz rozglądać się i celować (druga
gałka). Dodatkowo masz cztery przyciski (analogowe) pod palcem wskazującym
i środkowym. Więcej - zwykłe przyciski (w tym krzyżak) TEŻ są analogowe -
grasz, jak Ci najwygodniej. Fakt faktem, taki schemat najlepiej sprawdza
się w wyścigach, platformówkach, grach sportowych, ale także w TPP gra się
dobrze.

Inną drogą poszło Nintendo - w Wii masz na sój sposób przełomowe Wiimote
(o tym niżej), zaś w DS sterujesz za pomocą ekranu dotykowego, przez co na
tej platformie chyba jako na jedynej konsoli ukazują się *współcześnie*
przygodówki point 'n' click (Hotel Dusk, seria Phoenix Wright),
rozbudowane strategie (Panzer Tactics, Advance Wars, Anno 1701...), ale
także gry zręcznościowe z nowatorskim interfejsem (Trauma Center - zabawa
w... chirurga) - czyli takie, w których myszka by się tak dobrze nie
sprawdziła.

> Kilka razy wpadla mi w reke konsola i nie moglem sie przestawic na to
> sterowanie ministicami, strzaleczkami itd. - jak np. gra sie Call of
duty
> bez myszki? ....

Wolniej, niż za pomocą myszki - to pewne. Precyzję i szybkość myszki
zapewniają jedynie kontrolery niszowego Wii (tyle, że tam masz czujniki
przyspieszenia działające we wszystkich osiach + bardzo precyzyjny
kursor), co nie zmienia faktu, że w FPP na konsolach gra się wygodnie - po
prostu wymaga to przyzwyczajenia i pogodzenia się z mniejszą szybkością
ruchu, niż w przypadku myszki. Dla równowagi masz możesz się wygodnie
rozłożyć w fotelu, zamiast garbić się przy biurku. ;) I najważniejsze -
gry są przystosowane do specyfiki kontrolerów. Zresztą możliwość wykonania
obrotu o 180 stopni w ciągu 1/10 sekundy (co w przypadku sterowania myszką
jest normą) nie jest zbyt realistyczne... :)

Nb. przypomnij sobie, jak pierwszy raz usiadłeś przed systemem z okienkami
i musiałeś korzystać z myszki. Na początku też nie było łatwo, prawda?
Podobnie z szybkim, bezwzrokowym pisaniem na klawiaturze - wszystko wymaga
przyzwyczajenia.

k,