Re: Refleksja o kartach graficznych

Autor: <marketsmartbiz_at_hotmail.com>
Data: Thu 17 Jan 2008 - 07:12:03 MET

ikov wrote:

> Taka mała refleksja po przeczytaniu najnowszego CHIPa - a dokładniej
> zestawienie kart graficznych: żadna z kart, nawet 'do biura i internetu'
> nie ma mniej niż 256MB, a są tam m.in. GF7300, GF8500GT, X1550... karty
> które są jeszcze w sprzedaży... A pamiętam czasy, gdy moja grafika była
> monochromatyczna, monitor bursztynowy - wyświetlał wszystko bez choćby
> 8bitowej skali szarości - albo bursztynowe, albo czarne. I tez sie dało
> grać :)
> A tak wogóle to mam teraz zintegrowaną GF6100@6150se z przydzielonymi
> [...]

Nowe programy do biura wymagają shaderów 3.0 i min 128MiB VRAM na karcie aby
wczytać dokumenty do karty grafiki i obrabiać je za pomocą GPU.
Przykład to AcrobatReader i jego "2D GPU acceleration". Później pewnie
pojawi się photoshop. CADy już chętnie od dawna używają OpenGL i shaderów.
Nowy Firefox3 używa Cairo. Cairo pod Linuksem akcelerowane jest przez
XRender. XRender Nvidia akceleruje shaderami. ATI wielkimi krokami podąża w
tym samym kierunku. Przyspierzenie XRender dla Nvidii wyniosło 127x w
ostatnich sterownikach w stosunku do poprzednich wersji. Zwykły CPU (z
optymalizacją sse3 i 3dnow.) męczy się kilkanaście razy wolniej.

To że grafika 2D jest wreszcie przetwarzana w całości przez GPU a nie przez
CPU jest według mnie początkiem normalności w PC.
Za czasów DOS CPU tworzył całą grafikę i wysyłał tylko gotowe bitmapy to
karty graficznej. W trybie tekstowym pojedyncze literki też leciały do
karty gdzie generator znaków je wyświetlał. Potem w dobie akceleratorów 2D
CPU wysyłał proste polecenia do GPU aby _niektóre_ funkcje mógł wykonać
GPU. I tak jest do dziś. Np. żadna z kart ATI i Nvidia nie potrafi
narysować gradientu. Choć materiały reklamowe kłamią, że potrafią.
Wystarczy dowolny benchmark 2D z testami GDI+ i wychodzi, że twój super
akcelerator rysuje gradienty z szybkością 10 klatek na sekundę.

Dopiero teraz od czasów Acrobata8 po włączeniu akceleracji GPU rysuje
wszystko bez udziału CPU. Szkoda, że tylko w tej jednej aplikacji.
W Linuksie jest lepiej bo każdy nowszy program używa Cairo, a Cairo rendera
więc wszystko akcelerują shadery.

Dlatego do biura tylko grafika z shaderami 3 i 128MiB VRAM. Na dobry
początek. Bo do normalnej pracy przydaje się 256 MiB.

Ja używam Geforce 6150 z 64-128 MiB VRAM i AR8 spisuje się ładnie przy
krótkich pdf-ach. XRender też śmiga na sterach od 169.07.

--
marketsmartbiz@hotmail.com is spammer