Re: Archiwizacja na HD - trwalosc

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 06 Jan 2008 - 18:57:35 MET

BH pisze:
> Musze archiwizowac pliki video o objetosciach rzedu > 10 GB.

Czy one są już skompresowane, czy też koniecznie musisz
mieć archiwum materiałów nieskompresowanych?

> Myslalem o HD-DVD albo BLU-RAY ale nagrywarki sa bardzo drogie, no i same

Koszty na bok, ale nośniki optyczne nie są zbyt trwałe
niestety.

> Tylko pytanie - jaka moze byc trwalosc zapisu zakladajac, ze jest to typowa
> archiwizacja. Czyli nagranie jednego pliku, za jakis czas drugiego itp.

Po pierwsze, choć nie znam się na tym, obstawiam, że w zasto-
sowaniach profesjonalnych stosuje się nie płyty czy dyski,
ale taśmy i macierze. Inwestycja w napęd taśmowy nie jest
co prawda tania, ale same tasiemki nie są zatrważająco
drogie, a pojemności mają olbrzymie. Poza tym ich trwałość
jest dosyć spora, jeżeli są przechowywane w dobrych warunkach
i regularnie przewijane.

Macierz to też sensowne rozwiązanie. Z dziewięciu dysków
po 400 GB zbudujesz macierz RAID 5 o pojemności ponad 3 TB,
przeżywającą awarię jednego napędu bez utraty danych.
Ciche to nie będzie, ale lepsze niż trzymanie materiałów
na podłączanych raz na jakiś czas dyskach, według mnie:
dyski mają to do siebie, że przez pierwsze -dziesiąt godzin
pracy mają podwyższone ryzyko awarii, co przy takim małym
wykorzystaniu, jakie planujesz, może oznaczać, że Twoja
archiwalna kopia nagle po pół roku zniknie z powodu rozsy-
pania się prawie nowego (w sensie przebiegu godzinowego)
dysku.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |