Problem z dyskiem twardym - bardzo prosze o pomoc

Autor: Dominik <dominikz1983_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 02 Jan 2008 - 21:39:44 MET

Witajcie
Mam następujący problem:
Jest komputer (nie wysokich lotów) Pentium Celetorun 2.4, 1280 MB pamięci
operacyjnej, karta sieciowa, dzwiekowa, graficzna zintegrowane, plyta główna
as-rock, dysk twardy WD 800BB/80GB Ata 100 (7200 obrotów).
Od jakiegoś czasu komputer ten zaczął coraz wolniej pracować, najbardziej
widoczne jest to podczas pracy na programie Symfoanie (dane pobierane są
sieciowo lokalnie z innego komputera). Zrobiłem format kompa, wszystko
chodziło ok. przez jakis miesiąc i teraz znów powrocił do stanu pierwotnego.
Zrobiłem kilka testów dysku twardego różnymi programami (dla przykładu
podaje wyniki dysku na moim prywatnym komputerze (Seageat 250 GB ST3250820A
oraz moj drugi dysk prywatny (testowane na moim komputerze są te dyski) WDC
WD800BB-00CAA1 - 80 GB.
HD Tune
             mój duży mój mały problemowy
minimum 10,5 25,8 27,8 MB/sec
max 77 46,7 56,5
średni 62,7 38,9 49,2
Access time 15,6 ms 14,1 13,9
Burst rate 70,7 73 73,7
CPU usage 11,9% 9,7 4,2

zrobiłem jeszcze test innym programem HD Tach
             mój duży mój mały problemowy
Randon 15,3 ms 13,9 13,8
CPU 12% 10 5
Average 67,8 41,1 51,6

Sprawdziłem jak wyglądją właściwości kanału IDE
na moim prywatnym kompie (mam też super płyte główna Viarama U8788:
1.kanał podstawowy IDE
a)urzędzenie główne - bieżący tryb transferu - Ultra DMA tryb 5
b) urządzenie podrzędne - bieżący tryb transferu - nie dotyczy
2. kanał pomocniczy IDE
a) urządzenie główne - Utra DMA tryb 5
b) urzadzenie podrzędne - Utra DMA tryb 2

Zaś na tym kompie szwankującym sprawa wygląda zupełnie inaczej gdyż
1. kanał podstawowy IDE
a) urządzenie główne - Utra DMA tryb 5
b) urządzenie podrzędne - Utra DMA tryb 2
2. kanał pomodniczy IDE
a) urządzenie główne - nie dotyczy
b) urządzenie podrzędne - nie dotyczy

Wgrałem sterowniki od płyty głównej które miałem na cd, teraz pytanie czy to
że w kanale pomocniczym IDE mam napis "nie dotyczy" znaczy że wszystko jest
ok??? czy może (już sam nie wiem) żle się zainstalowały sterowniki, albo
może coś jest nie tak z płytą główna???
Czy dobrym rozwiązaniem byłoby usunięcie w menedżerze urządzeń kanału
podstawowe i pomomocniczego oraz tego trzeciego który dotyczy płyty
głownej??? uruchomić komputer ponownie i żeby jeszcze raz się
zainstalowały...czy coś innego

Druga sprawa zastanwiam się nad kupnem nowego dysku zamiast tego
problemowego Seagate Barracuda 7200.10 160GB 8MB tylko obawiam się że zakup
nowego dysku problemu mojego nie rozwiąże. Myslałem wcześniej że jest to
wina braku pamięci operacyjnej, wcześniej na tym kompie była 1 kość 256
GoodRam, zakupiłem kolejną 1024 MB Kingsotana - fakt komputer szybciej się
uruchamia, ale efektywniejszego wyniku na programie symfonia w ogole nie ma
(kombinowałem już z kartą sieciową - wsadzałem inną 3com w złącze PCI,
wsadzałem nową taśmę do dysku a płyta główna, podłączałem nowe kable
sieciowe, żadna zmiana nie dała lepszego efektu. Napewno nie jest to wina
serwera gdzie są dane ponieważ jest identyczny komp o parametrach
problemowy, ma mniej pamięci bo 256 Good ram i inny dysk Samsunga 80giga,
też 7.2000 - a efekt pracy na programie symfonia jest bardzo znaczący.

We właściwościach systemu ->zaawansowane-> wydajność->zaawansowane->
planowane użycie procesora ustawione jest na programy oraz w użycie pamięci
też na programy - zarówno na komputerze problemowym jak i na moim prywatnym
Reasumując:
1. czy coś może być źle ustawione w konfiguracji windowsa że na tym kompie
problemowych wolno działa,
2. czy wina może kontrolerów dysku twardego albo może sam dysk już nadaje
się na śmietnik
3. czy zakup nowego dysku rozwiaże ten problem??? skoro kombinowałem już z
innymi podzespołami
4. czy może po prostu jest coś nie tak z tą płytą główną

Bardzo proszę o pomoc