Re: Cpu FAN nie zawsze się włancza

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Sat 29 Dec 2007 - 10:13:52 MET

profi pisze:
> Witam
>
> Kupiłem ostatnio nową płytę Gigabyte P35 oraz procek Core Duo 2GHz BOX.
> No i jak włanczam kompa to nie zawsze się włancza odrazu wiatraczek, to
> znaczy ruszał i zatrzymywał się odrazu. Raz to
> czekałem z minute i nic, tylko wył CPU FAN FAIL. A jak nacisnołem reset to
> się jakoś rozkręcił i później to już chodził normalnie.
>
> Czym to może być spowodowane?
Patrz w biosa, a ujrzysz prawdę.
Masz w opcjach dwie sprawy ze sobą sprzeczne. Smart fan control -
ustawiasz docelową temperaturę i prędkość wentylatora, sposób regulacji
(pwm/voltage/auto) itd. Włączenie tego i odpowiednie ustawienie daje
taki efekt, że przy zimnym procesorze wentylator wogole się nie kręci.
Oraz funkcja Fan fail warning (dla poszczególnych wentylatorów) - która
powoduje alarm gdy obroty są mniejsze niż ileśtam (np. 700). Trzeba
zdecydować co jest dla ciebie korzystniejsze, alarm niekręcącego się
wentylatora (przy założeniu że zawsze ma się kręcić) lub cisza przy
zimnym procesorze.
Dodam iż prostym rozwiązaniem jest ustawienie regulacji na PWM - wtedy
wentylator będzie zjeżdzać obrotami do ~500-700 zamiast do zera (gdy ma
regulacje auto=równocześnie pwm i zmniejszanie zasilania, bo minimalne
zasilanie i pwm=0 daje zatrzymanie wentylatora)