Re: tak se mysle - domowe media center.

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Fri 21 Dec 2007 - 16:43:29 MET

** Lukasz Sczygiel <ptokiWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:

> Powoli. Technologie serwerowe maja na celu oszczedzanie energii aby w
> serwerowni bylo mniej cieplo (fajny art byl na slashdocie o serwerowni na
> biegunie poludniowym). Ale mnie zalezy na tym aby oszczedzac energie zeby
> mniej za nia placic. Uzywam tego samego do innego celu. To znaczy chcialbym
> uzywac.

No więc oszczędzać energię możesz np. obniżając częstotliwość taktowania FSB i
przestawiając procesor w inny tryb. Dokładnych szczegółów nie pamiętam, ale
zdaje się nowsze procesory Intela mają dwa tryby (oszczędny i normalny), w
których po prostu obniżają taktowanie. Chipset zdaje się też trochę prundu żre.

No ale chyba rozumiesz, że to dotyczy całego układu, czyli wszystkich
procesorów.

System operacyjny/aplikacja/środowisko może jedynie zgadywać, w którym momencie
warto jest obniżyć pobór mocy. Stosować np. zadane progi czasowe (np. w nocy),
czy inne zewnętrzne warunki (np. padło nam aktualnie zasilanie i MUSIMY obniżyć
pobór bo instalacja elektryczna nie wyrobi). Ew. w większych dynamicznych
środowiskach zmienia się sytuacja i przenosimy pobór mocy z jednych systemów na
inne etc.

> [...]
> incorporated with various P-states is one of the ways to utilize the P-state
> power management. Windows XP may transit a processor to P1 but Linux, on the
> other hand, may transit a processor into P2 at the same CPU load. It
> therefore depends on the operating system implementation."

> http://www.intel.com/technology/magazine/computing/dual-core-xeon-0706.pdf
> "The most important is Demand-Based Switching, which dynamically tailors
> power consumption to workloads, ratcheting down processor power states
> whenever peak performance is not required."

Ale to nie jest zupełnie odpowiedź na moje pytanie. Skąd wniosek, że jeden
(dysponując dwoma) procesor obciążony w 80% będzie bardziej wydajny niż dwa
obciążone w 40%?