konfiguracja RAM dla WINXP 64bit (ASUS P5B Deluxe, Core2Duo E6600)

Autor: micz <micz81_at_yahoo.com>
Data: Thu 20 Dec 2007 - 21:21:05 MET

Witam!

Jaką konfigurację pamięci polecacie pod WinXP 64bit na ASUS P5B
Deluxe, Core2Duo E6600, 2x250 GB w RAID 0. Komp służy do montażu video
i photoshopa (kiedyś ewentualnie programy 3D).

Mam 4x1GB Patriot DDR2-800 CL4, ale system (zarówno 32, jak i 64bitowy
Win XP) widzi tylko 3 GB. A to z powodu ograniczenia chipsetu płyty. I
to mnie wku*wia :). W instrukcji stoi:

If you install four 1 GB memory modules, the system may detect less
than 3 GB of total memory because of address space allocation for
other critical functions. The limitation aplies to Windows XP 32-bit
version operating system since it does not suppert PAE (Physical
Address Extention) mode.

ale ja mam 64-bit Windows... czytam więc dalej:

Due to chipset limitation, this motherboard can only support up to 8
GB on the Windows 2000 Advanced Server, or Windows XP Proffesional x64
Edition operating systems. You may install a maximum of 2 GB DIMMs on
each slot, but only DDR2-533 and DDR2-667 2 GB density modules are
available for this configuration.

I tu pojawia się kilka możliwości, z których niektóre to:

1. Sprzedać wszystkie moduły i kupić 4x2GB DDR2-667 CL4 (= 8GB)
2. Sprzedać wszystkie moduły i kupić 4x1GB DDR2-667 CL4 (= 4GB, ale
taniej, a może starczy?)
3. Sprzedać dwa moduły,a dwa zostawić i dokupić 2x2GB DDR2-667 CL4 (=
6GB)
4. Wszystkie powyższe, tylko że CL5, a nie CL4
5. Sprzedać płyte główną i poszukać takiej, która obsłuży moje moduły
RAM (wiem, że to brzmi dziwnie, ale teoretycznie jest to jedna z
opcji)
6. Przesiąść się na Vistę 32 lub 64bit? - czy wtedy moje 4GB będzie 4
a nie 3? I czy wystarczy?

Generalnie żonglować muszę wartościami CL, częstotliwości i pojemności
pamięci, oraz ceną i nie bardzo wiem co ważniejsze - i gdzie kończy
się wzrost wydajności, a zaczyna marketing.

Czy odczuję różnicę między 4 a 8 GB RAMU przy pracy w Adobe Premiere,
bądź After Effects?
Czy odczuję różnicę między CL4 a CL5?
Czy odczuję różnicę między DDR2-800 i DDR2-667, lub DDR2-533?

Wiem, że pytań dużo, ale i zagadnienie złożone :) Zaproponujcie mi
proszę jakąś konfigurację i wytłumaczcie "istotność" pojemności,
częstotliwości i opóźnienia pamięci. Pliz.

Pozdrawiam - Michał