Re: [OT] Szybkosc dysku - wieksza na brzegu ?

Autor: gotar <gotar-poczta_at_onet.pl>
Data: Tue 18 Dec 2007 - 16:30:47 MET

Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote:

> *Nie* przekroczymy. W tym momencie prędkość silnika *spadnie*.

Niezupełnie o to chodzi. Inna ilustracja tego 'paradoksu' to sztywna
belka o długości np. sekundy świetlnej - przekręcamy ją (wzdłuż osi,
czyli turlamy a nie zmieniamy jej ułożenie) trzymając za jeden koniec -
wydawałoby się, że informacja na drugi koniec dotrze natychmiast, czyli
prędkość grupowa będzie szybsza niż wynosi prędkość światła.
Cały problem jest w ZAŁOŻENIACH - mianowicie sztywna belka nie istnieje,
składa się ona z atomów, a oddziaływania międzycząsteczkowe też
potrzebują czasu, aby się rozpropagować.

> To proste: *żaden* punkt układu nie może się poruszać liniowo
> z prędkością większą niż światło. W momencie osiągnięcia tej
> prędkości końcówka śmigła

Zgięłaby się jak guma do wewnątrz zmniejszając prędkość liniową.
Zachowując nawet cały czas założenie, że jest wytrzymała i się nie urwie
za sprawą siły odśrodkowej.

> miałaby nieskończoną masę,

Nie masę, tylko pęd. Wbrew temu co się sądzi o tzw. 'masie
relatywistycznej' nie przekłada się ona na nic, ani ilościowo, ani
grawitacyjnie. Tez rzekomy wzrost masy i mylące pojęcie 'masy
relatywistycznej' zostało wprowadzone jako prosty zabieg MATEMATYCZNY (a
nie fizyczny), dzięki któremu można zachować liniową zależność pędu od
prędkości (co z tego, skoro trzeba modyfikować bez żadnego powodu masę).

http://info.fuw.edu.pl/~krolikow/fizyka1/v6_ped_relatywistyczny.pdf

'Masa relatywistyczna' nie powinna w ogóle istnieć, a jeśli już to
wyłącznie jako uproszczenie na fizyce w gimnazjum.

> a więc
> żadna moc nie pozwoliłaby silnikowi utrzymać tej prędkości,
> więc obroty *musiałyby* spaść.

W zasadzie to jest kwestia tego, którego założenia pierwszego się
pozbywamy - czy o sztywności śmigiełek (czyli energii wiązań), czy o
nieskończonej energii silniczka. I podejrzewam, że to właśnie śmigiełka
pierwsze by poleciały, bo gromadzenie olbrzymich energii jestem sobie w
stanie wyobrazić, w przeciwieństwie do istnienia jakiegoś
superwytrzymałego materiału.

--
Tomek                                    http://tccs.sourceforge.net/
http://pld-linux.org/                    http://vfmg.sourceforge.net/