Re: Zdrowszy monitor CRT czy LCD ?

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Mon 03 Dec 2007 - 18:07:40 MET

> Nie tylko sam kineskop emituje promieniowanie.

"Promieniowanie" ekranów LCD i promieniowanie kineskowów CRT
to zupelnie inne kategorie.

W przypadku LCD mamy do czynienia jedynie
z otaczajacym go polem elektromagnetycznym o niskim natęrzeniu.

W przypadku CRT mamy do czynienia defaktu z wyskoenergetycznym
działem elektronowym, wystrzeliwujacym w naszym kierunku
ciągla wiązke czastek elementarnych
(Wyskoenergetyczne elektrony = promieniowanie Beta)
Elektrony rozpędzane są w polu elektrycznym
o natrężeniu kilkudziesieciu tysiecy Voltów
Wysokie napiecie konieczne jest aby elektrony
zderzające sie z przednią ścianką kineskopa
mogły wygenerować odpowiednio silne promieniowanie rentgenowskie
które to cześć następnie jest przez luminofor
zamieniana na poszczególne skladowe kolorów RGB.
Niestety szkło z domieszką ołowiu nie powstrzymuje w 100%
powstałego promieniowania rentgenowskie i cześć tego promieniowania
trafia prosto w sidzącą na przeciwko monitora osobe.
Kineskop aby móc wiązką elektronów omiatać
powierznie ekranu musi korzystac z bardzo silnych elektromagnesów
naterzenie tego pola jest kilkaset razy wieksze niż natęrzenie pola
powstalego w monitorach LCD

Zastosowanie w kineskopach elektronów jako nośnika energii powoduje
iz przednia ścianka kineskopy staje sie wielkim kondensatorem.
Powoduje to iż w pobliżu ekranu gromadzą się dodatnio naładowane cząsteczki
ktore źle wplywaja na układ oddechowy oraz na oczy.
Cześc producentów walczy z tym zatapiajac w przedniej ściance
warstwe przewodzącą majacą na celu odprowadzenie tego ładunku.

--
Robert Winkler