Re: Aplikacje na procki wielordzeniowe?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 18 Nov 2007 - 16:26:12 MET

Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> wrote:

> [...]

            Od dawien dawna oprogramowanie inzynierskie, obliczeniowe
i wizualizacyjne bylo pisane na workstacje z 2+ CPU fizycznych,
a wszystko to co dzialalo w SMP dziala bez najmniejszych problemow
na CPU wielordzeniowych - dla aplikacji jest to przezroczyste.
Jest tez coraz wiecej "malo powaznych" aplikacji bez problemu
wykorzystujacych wielordzeniowosc lub SMP - chocby 7Zip pakuje
na 2 rdzeniach praktycznie o 100% szybciej, podobnie RAR od 3.60
w gore (to jest jeden z powodow dla ktorego z nigo zrezygnowalem,
bo licencje mam tylko na 3.51), LameMT i cala masa softu ktory co
prawda nie byl pisany z mysla o wieloprocesorowaci, ale ladnie rozklada
sie na watki - np: nie znam programu do konwersji formatow wideo pisanego
wprost na wielordzeniowosc, co nie zmienia faktu ze 1 rdzen obciazony jest
praktycznie na 100% przez konwersje wideo, drugi w ~20% przez audio -
roznica pewna jest, zwlaszcza ze na odciazonym dziala tez multitasking, OS
i mnostwo softu aktywnego caly czas - to juz nie czsy DOS i ew. programow
rezydfentnych podpinanych pod przerwanie zegarowe - we wspolczesnych OSach
masz dziesiatki procesow ktorych obsluga korzysta na wielordzeniowosci -
taki CPU trdniej zatkac. O innej duzej grupie oprogramowania ponizej,
wspomne tylko ze znacznie lepiej niz pod win32 jest pod sstemami o
otwartych zrodlach - tu mozesz wybrac sobie paczki kompilowane specjalnie
pod SMP albo sam wymusic ten tryb i skompilowac - przyrost prawie zawsze
ejst, choc oczywiscie nie 100%.

> Na SMP były, choćby sam system -> Windows NT, 200 i XP.

            No i te systemy bez zajakniecia obsluguja wielordzeniowse w odmianach
2-4 rdzenie, pewnie niedlugo 3 a i wiecej tez na nich nie zrobi wrazenia.
Jesli juz mowa o win32 - CPU wielordzeniowe (poza szybsza komunikacja,
mniejszym poborem mocy, wygoda instalacji i chlodzenia itp) maja tu jeszcze
jedna kolosana przewage - nawet najtanszy XP Home OEM za ~240+ zl
uruchomisz nawet na 4 rdzeniowcu, natomiast juz przy 2 CPU w SMP musialbys
miec licencje na wersje PRO, przy 4 CPU to juz tylko systemy serwerowe MS
AFAIK.

> A jaka różnica? Dwurdzeniowy procesor to takie "łatwiejsze SMP"
> przecież.

            Nie pozostaje sie nie zgodzic.

            Owszem wykorzystuje znakomicie - potrafi CPU dwurdzeniowy sprowadzic
do wydajnosci budzacej skojarzenia z PII :>

> Wielordzeniowość wykorzystują aplikacje profesjonalne.

            Tylko? Smiem watpic - jedne z pierwszych powszechnych zastosowan
wielordzeniowosci w komputerach domowych to jak zwykle gry. Najpierw wyszly
patche, potem Stalker silnie domagal sie CPU dwurdzeniowych, a teraz
praktcznie kazdy nowy wymagajacy silnik/gra wymaga do zabawy na rozasanych
ustawieniach CPU wielordzeniowego, jest pisana z mysla o takich CPU i je
wykorzystuje.

> Po pierwsze, nie da się uruchomić dwóch Pentium 4.
>
> Po drugie, Xeon a nie Xenon jakiś.
>
> Po trzecie, znowu: jaka różnica!?! Procesor dwurdzeniowy
> zachowuje się tak samo jak dwa procesory z punktu widzenia
> oprogramowania, ale jest szybszy od dwóch osobnych proce-
> sorów.

            Zgoda, dodam jeszcze - dla milosnikow bezsensownego brniecia w
zuzycie energii, odpowiednie licencje od MS itp - wystarczy sobie porownac
ceny Xeonow i plyt do nich np: Tyana z dobra plyta pod X2 czy C2D i samym
CPU. Do domu sensu nie ma zadnego - to oprogramowanie ktore nie potrafi
skorzystac na wielordzeniowosci nie skorzysta tez automagicznie z SMP.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl