Re: Aplikacje na procki wielordzeniowe?

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Sun 18 Nov 2007 - 10:29:04 MET

> Są w ogóle jakieś apliakcje wykorzystujące wielordzeniowość procesorów Core
> 2 Duo i Core 2 Quad? Na SMP były, choćby sam system - Windows NT, 200 i XP.
> Czy Vista wykorzystuje w ogóle wielordzeniowść? No i czy Vista pracuje na
> systemach SMP? Jeśli tak, to do ilu procków i czy mogą to być 2 lub więcej
> procesory Core 2? W sumie bez sesnu. Zrobili tą wielordzeniowośc, a
> aplikacji coś nie widać. Mam też szalony pomysł, czy nie lepiej kupować
> kompy z dwoma procesorami np. P IV, albo Xenon, zamiast bezsensownych
> wielordzeniowych. Proszę o porady.

Dla aplikacji i systemu operacyjnego nie jest istotne
czy komputer zawiera kilka procesorów jednordzeniowych
czy też jeden procesor wielordzeniowy,
działa identycznie dla oby tych opcji.
Od strony sprzetowej konstrukcje wierordzeniowe
to kilka niezależnych procesorów
współdzielących jedynie cześć pamięci Cache.

Komplikacje wprowadza zastosowanie kilku procesorów firmy AMD w jednym komputerze.
Od lat procesory tej firmy dla odniżenia kosztów i poprawy wydajnosci
zaintegrowane są z kontrolerem pamięci RAM.
Wprowadza to jednak komplikacje,
gdyż każdy z procesorów zarządza swoim fragmentem pamięci fizycznej.
Jeśli teraz system operacyjny uruchomi program na drugim procesorze
a przydzieli mu pamieć w obszarze zarządzanym przez pierwszy procesor
to niestety drugi procesor aby dostać sie do pamięci swojego procesu
musi za pomocą magistrali HyperTransport skontaktować sie z pierwszym procesorem
i poprosić o potrzebny w danej chwili fragment pamieci RAM.
W przypadku systemów rodziny Windows NT dopiero jądro systemu Vista
zawiera odpowiednie zoptymalizowane algorytmy przydzielania pamięci RAM.
W przypadku wielordzeniowych procesorów AMD wszystkie rdzenie
jednego procesora korzystają z jednego kontrolera pamieci.
Jak widac istnieją sytuacje kiedy kontrukcje wielordzeniowe
mogą być wydajniejsze od wieloprocesorowych.

--
Robert Winkler