Re: Nagrywarka DVD

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 11 Nov 2007 - 21:37:09 MET

Norbert pisze:
> Poradzcie jakis model SATA. Zalezy mi glownie na dobrym paleniu DVD+R
> (glownie nosniki Verbatim), predkosc zapisu jest dla mnie nieistotna,
> predkosci odczytow moga byc takze niskie. Chce miec w miare pewny zapis,
> zeby za chwile nie okazalo sie, ze nie moge odczytac zapisanych rok czy dwa
> wczesniej krazkow.

Nie wiem, czy ma sens takie wybieranie.

Testy są wiarygodne dopiero gdy robi się je przez dłuższy czas,
nie zaraz po wyprodukowaniu modelu. Kiedyś dany model produko-
wano kilka lat, a producent udoskonalał go i w efekcie nowe
odmiany nie były gorsze niż stare. Tak powstawała pozytywna
lub negatywna renoma producenta: jeżeli 5 modeli było przez
jakiś czas udanych, to kolejny też raczej będzie udany.

Dzisiaj rynek napędów optycznych jest tak mało opłacalny, że
"starym" producentom opłaca się jedynie zrealizować "outsourcing"
produkcji i kupować OEMowe produkty u jakiegoś masowego wytwórcy.
Jakiś model może być nawet dobry, ale co z tego, skoro kolejny,
być może w takiej samej obudowie i z nieco tylko zmienionym
oznaczeniem, będzie pochodził od zupełnie innego dostawcy i
będzie miał zupełnie inne "bebechy". A czasem nawet ten sam
model od pewnego momentu będzie miał inne firmware, czyniące
go lepszym lub gorszym od egzemplarzy sprzedawanych parę
miesięcy wcześniej.

Biorąc powyższe pod uwagę, dzisiaj praktycznie nie da się
oceniać jakości napędów. Ocenisz dzisiaj model sprzed roku,
ale już go nie kupisz bo jest nowy, który będzie można
ocenić za rok, gdy zniknie z rynku.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |