5% obciążenia sieci i wąskie gardło

Autor: Darek Kotarba <_at_[>
Data: Wed 31 Oct 2007 - 13:19:24 MET

Witam.

Od jakiegoś czasu mam problem z czymś.
W każdym razie wygląda to tak, że program nie otrzymuje poprzez sieć
(która wczasie pracy programu jest obciążona do 5% a moim zdaniem
powinnanp. w 70%) potrzebnej ilości informacji i dlatego działa bardzo
wolno (czeka się nawet 1 min na następne okienko), czyli jak dostanie
informację to coś zrobi, jak czeka na informację to nic nie robi. A
informacji nie dostaje pomimo bardzo niskiego obciążenia sieci.

Na razie nie wiem z czym mam problem, ale ... zacznę od początku.

Na jednym komputerze mam serwer Firebirda z bazą oraz pliki z innej bazy
"bezserwerowej".

Na drugim komputerze mam klienta Firebirda oraz program, który korzysta
z tej drugiej "bezserwerowej" bazy.
Po drodze między komputerami jest router Pntagram Cerberus (czy jakoś tak).

Na tym drugim uruchamiam program bazodanowy i menadżer zadań pokazuje
mi obciążenie procesora na poziomie do 10% (coś sztucznie ogranicza
wykorzystanie zprocesora), obciążenie sieci do 5% i całość chodzi
przeraźliwie wolno.
Obydwa programy chodzą strasznie wolno, choć komputer wcale się nie "męczy".
Może sieć (ogólnie rzecz biorąc) gdzieś ogranicza i nie pozwala
programowi na wykorzystanie mocy procesora ?

Skopiowałem jedną i drugą bazę na przenośny HDD, podłączyłem do drugiego
komputera, zapuściłem obydwa programy i wszystko chodzi bez porównania
szybciej i obciążenie procesora w szczycie sięga 100%, bo zapewne
program nie czeka na dane z dysku, bo dysk ma lokalnie a nie porzez sieć.

"Serwer" jak i "końcówka" mają świeży system.

Gdzieś po drodze jest wąskie gardło ale bardzo dziwne, bo jak usiłuję z
serwera na końcówkę ściągnąć tiffa, to obciążenie sieci wzrasta do 70%,
czyli sama sieć działa dobrze.

Komputer serwer to PIII 1,26GHz/ 512MB, i ma dwie karty sieciowe (jedna
100 służy do podpięcia do routera, a druga 1000 do komunikacji
bezpośredniej z jeszcze innym komputerem (może to akurat ma znaczenie).
Komputer klient jest podobny do serwera, ale ma jedną kartę sieciową.

I dzięki.
Darek