Re: Jaki LCD ma optymalną rozdzielczość?

Autor: gotar <gotar-poczta_at_onet.pl>
Data: Mon 22 Oct 2007 - 23:06:43 MET DST

emazon <emazon.WYWAL@op.pl> wrote:

> Tak, tak, a całe środowisko linuxowe szuka ładnych czcionek, analogicznych
> do tahomy czy verdany pod windows.

??? Mówisz o pradawnych czasach, ale że OT to nie będę się rozwodził.

> Mało kto wie że czcionki ekranowe projektowane są specjalnie zakładając
> niską rozdzielczość monitorów.

No tak samo jak mało kto zna techniczne aspekty jakiejkolwiek dziedziny,
poza własną.
Natomiast jeszcze mniej osób wie, że FONTY (nie żadne 'czcionki' jak to
błędnie nazwałeś) mogą posiadać lepsze lub gorsze informacje na temat
hintingu i jeśli wyglądają na Linuksowym ekranie paskudnie, to zwykle
pomaga użycie BCI w miejsce autohintera. Uwzględniając jeszcze kilka
algorytmów podpikselowego pozycjonowania na LCD (Xft/cairo/ft legacy, ft
default, ft light, qt4, nota bene chyba każdy z nich jest inny niż Adobe
oraz Microsoftu), dostajemy całkiem pokaźną liczbę opcji. Dodatkowo
(przynajmniej na nVidiach) odpowiedzialny za to RENDER jest akcelerowany
sprzętowo.

> Więc póki rozdzielczość monitorów nie zbliży się do ok. 300 dpi. gdzie nie
> udaje się już zauważyć punktów - nigdy nie będzie różowo.

Zgadza się - ale jaki to ma związek z tym, co napisałem?

> Inna sprawa to bitmapowe elementy systemów operacyjnych, aby można było
> płynnie zmieniać
> rozdzielczości logiczne, musiał by cały OS narysowany wektorowo.

Oczywiście. I dlatego też współczesne środowiska graficzne (Linuksowe)
korzystają właśnie z wektorowych SVG. Oczywiście nie wszystkie
aplikacje i nie w pełnym zakresie, ale TO się dzieje, teraz.

> Więc na najbliższe 10 lat (zgaduje) nigdy nie da się pominąć rozdzielczości
> logicznej i wielkości piksela.

Pozwolę sobie powtórzyć - 'może pod Windowsem'.

A zaryzykuję jeszcze stwierdzenie, że NAJPIERW te problemy będzie musiał
pokonać Windows, żeby coś takiego jak 'monitor z 300 DPI' mogło w ogóle
się upowszechnić, inaczej rynek masowy może dość opornie przyjmować
sprzęt, na którym 'nie da się pracować'.

--
Tomek                                    http://tccs.sourceforge.net/
http://pld-linux.org/                    http://vfmg.sourceforge.net/