Re: Obroty wentylatora

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 14 Oct 2007 - 15:51:50 MET DST

"Janeo" napisał:

> Nie wiem dlaczego ten przecinek mialby byc przed "V" lub po "V"
> to zupelnie nielogiczne,

Nie, ten przecinek względnie kropka jest pomiędzy 8 a 2:
8,2V = 8V2
Zapis 8V2 (podobnie jak na rezystorach np. 4k7 zamiast 4,7k) jest stosowany
m.in. dlatego, że na drobnych elementach elektronicznych ten separator byłby
mało widoczny, co prowadziłoby do pomyłek, a tak rolę separatora
dziesiętnego pełni owo V (na rezystorach R, K, M). IMHO zupełnie logiczne.

> ale mimo wszystko rozumiem, ze 8,0V czy 8,2V w
> tym wypadku to zadna roznica.

W zapisie znaczna, 8,0 <> 8,2, w praktyce pomijalna - rozrzut wartości sięga
kilku - kilkunastu procent, w dodatku próg Zenera silnie zależy od wartości
prądu wstecznego diody (zazwyczaj najlepsza stabilizacja jest przy prądzie
rzędu 5 - 20 mA), a przecież przez wentylatorek musi popłynąć kilkadziesiąt
mA, żeby w ogóle się kręcił. Zresztą wsadzenie w szereg z nim diody Zenera o
takiej wartości (oczywiście podłączonej zaporowo) unieruchomiłoby ów
wentylatorek, gdyż dostałby on ~4V (12V - 8V). Stąd moja obawa, że jak
wątkotwórca poprosi w sklepie o - cytuję - "diodę, która z 12 V zrobi Ci np.
8 V", to dostanie diodę Zenera o wartości 8V2, o ile nie powie wyraźnie, że
ma zamiar połączyć ją w szereg z odbiornikiem. Gdyż w klasycznych układach
stabilizacji napięcia stosuje się połączenie diody Zenera równolegle z
odbiornikiem.
http://www.elektroda.net/pomoce/doc/elektronika/uklady%20zasilajace.htm
punkt 13.7

JoteR