SAA7134 -- osiołkowi w żłoby dano...

Autor: Marek Kozlowski <kozlowsm_at_mini.pw.edu.pl>
Data: Sat 13 Oct 2007 - 16:31:10 MET DST

:-)

(przydługie, sorry)

Aktualnie używam desktopa wyłącznie do oglądania telewizji (czyt. Małysz
+ 1-2 filmy miesięcznie). Jako, że w domu jest parę notebooków dojrzewam
do pozbycia się desktopa i zakupu tunera do notebooka.
Zasadniczo tuner powinien zachowywać się przyzwoicie przynajmniej pod
Gentoo (Linux), w drugiej kolejności: Windows_XP. Pod innymi systemami
(mam na myśli głownie uniksopodobne/-pochodne np. FreeBSD; Vista nie
wchodzi w rachubę) -- bardzo miło jak pójdzie, ale nie jest to
koniecznie wymagane. Moje wymagania to: prostota (także softu pod
Windows), maksymalna stabilność i solidność, jak najwięcej realizowane
sprzętowo a nie przez soft (obciążenie procka i zgodność!), jakość
*przyzwoita*, cena *umiarkowana*. Raczej nie nagrywam, więc obojętne w
czym zapisuje. Radia może nie być. Pilot zbędny. Cyfrówka obojętna.
Złącza na zewnętrzny sprzęt obojętne. Generalnie wolę sprzęt wczorajszy,
niż jutrzejszy.

Ogólnie mój wybór padł raczej na PCMCIA niż USB. AFAIK tunery USB często
ładują firmware z systemu albo realizują pewne zadania programowo a nie
sprzętowo. Myślałem wprawdzie o Pinnacle 320E, ale recenzje były
sprzeczne...

Ostatecznie zdecydowałem się na coś PCMCIA na chipsecie Philips SAA7134.
Jakoś tak V4L nieźle obsługuje ten układ, poważni vendorzy używają...
Rozejrzałem się nieco po rynku, no i wpadłem w problem "osiołkowy": jest
parę popularnych kart na SAA7134, które "na oko" są OK i -- Bogiem a
prawdą -- trudno coś powiedzieć zanim się nie kupi i nie przetestuje. Na
razie testowałem dwie i zadowolony nie byłem. Znajdowane recenzje,
skądinąd skąpe były tak sprzeczne... Miło jeśli Grupowicze mogliby pomóc
i powiedzieć coś o niżej wymienionych. Rozważam/rozważałem:

1. AverTV CardBus E-500
Tę kartę testowałem. Dobra cena, niby wszystko fajnie, ale:
a) wolne przełączanie między kanałami (ujdzie),
b) trochę dziwnych jazd pod Linuksem (ustawienia tunera, ujdzie)
c) IMO źle rozwiązane złącze antenowe, które już po kilku użyciach
marnie kontaktuje. Przestrzegano mnie, że to uroda karty, pogłębia się z
wiekiem i jest trudne do wyreklamowania (wada krytyczna).
d) nie wiem czemu, ale pod Linuksem (moduły kernela + TVTime) miałem
nieco słaby obraz -- tak jakbym miał słaby sygnał (owszem: jest słaby,
ale mieszczący się w normie)

2. AverTV CardBus Plus (E-501R)
Testowałem. Pod Linuksem świetnie, natomiast pod Windows XP miałem
bardzo ostre niekompatybilności (do twardego zwisu włącznie) z nowszym
softem. Z kolei soft 4.x Avera ekhem... nie najlepszy. Antena chyba
lepiej niż E-500, ale po pewnym czasie..?

3. AverTV CardBus Pro albo -"- Hybrid
Czytałem lepsze recenzje niż o "Plus". Z doświadczeń nie wiem nic, ale
po ww. opisanych doświadczeniach z Averem... Uwagi mile widziane.

4. Lifeview FlyDVB-T DUO
O tej karcie czytałem same miłe rzeczy. Do zalet dodałbym też dobrą
cenę. Pewną wadą (ma to jakieś uzasadnienie ekhem.. merytoryczne?) są
monstrualne wymiary (2.5 cm wysokości... w ThinkPadach T4x wygląda to
raczej śmiesznie...). Jak w praktyce? Jak wygląda soft dla Windows --
chętnie się dowiem.

5. Prolink PixelView PlayTV mobile
Główną zaletą jest cena. Ale może niska cena ma jakieś uzasadnienie w
jakości? "Na oko" i na obrazku -- fajny. Nie wiem nic o użytkowaniu ani
sofcie Windows. Rad się dowiem.

6. (nie jestem pewien, czy SAA7134) PixelView Cardbus.
Trochę myślałem też o ww., niestety zniechęciła mnie najwyższa cena +
recenzje, że soft do tego, o czym nie mówi się przy damach.. Może jednak
warto..?

Porady mile widziane.
Pozdrawiam,
Marek Kozłowski