Re: Osobliwe świerczenie w obudowie

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Mon 17 Sep 2007 - 00:55:11 MET DST

Osadnik pisze:
> Chodzi o dźwięki wydawane prze.. no właśnie domyślam sie ze chodzi o
> płytę główną. Podejrzewam tez to ze Cewki zaczęły sie tak zachowywać.
> Ale dziwniejsze jest to CO powoduje świerczenie.
W 99% przypadków podejrzewałbym cewki stabilizatorów w okolicy
procesora, zwłaszcza jak są typowymi toroidami z uzwojeniem luzem na
wierzchu. Wtedy zasmarować je klejem (np silikonowym, byle nie takim
sanitarnym z zawartością octu). Gorzej jak sa typu kubkowego - to już
nic nie poradzisz.
Przyczyną "świerszczenia" bywają również kondensatory padające - słabiej
filtrują, przez co przetwornica wpada w rezonans/oscylacje (choć sama
chodzi w ultradzwiękach, to oscylacje słychać).
W paru przypadkach stwierdziłem (głownie na zasilaczach modecom/fsp)
świerszczenie samego zasilacza w takt zmian obciążenia (procesora).
Pomogło dostawienie kondensatorów LOW-ESR 1000uF na każdym z napięć.

> Czy ewentualne "zapaćkanie" cewek (czym?) jest równoznaczne z utrata
> gwarancji? Płyta na gwarancji jeszcze 2 miesiące. Oddał bym na gwarancje
> gdyby nie to ze przeleży u nich 3 tygodnie!
I zapewne wróci z opisem "problemu nie stwierdzono"