Pomiar napięcia na zasilaczu - SZOK - czy to w ogóle możliwe

Autor: Tomaszek <tomaszek_at_judeland.pl>
Data: Tue 11 Sep 2007 - 14:01:46 MET DST

Witam

Z braku lepszych zajęć wpiąłem się w molexa multimetrem i tak:

na linii +12V - napięcia wachają się w granicach 11.20 - 12.01V, a więc
dolna granica normy naruszona. Ale zdarzyła sie raz szpilka 9V!! Nigdy
jednak napięcia nie przekraczają 12V.

na linii +5V - tu są dopiero jaja. Najwyższe napięcie na tej linii to
3.68V!! Ale nierzadkim gościem jest tu 1.68V!!

Pomiary są tak niewiarygodne, że zastanawiam się czy to w ogóle jest
możliwe, żeby przy takich napięciach komputer pracował stabilnie?

Komputer wiesza mi się lub restartuje kilka razy w roku i to zawsze w
systemie, nigdy w grze czy przy innym jakimkolwiek większym
zapotrzebowaniu na energię, więc powód może leżeć w systemie, a nie w
zasilaczu. Zbyt rzadko, żeby wykryć przyczynę:( Zrobiłem testy programem
"Super Pi Mod" i komputer się nie zawiesił. W gry jak gram to po kilka
godzin bez przerwy i nie ma żadnej zwiechy.Obejrzałem kondensatorki, w
zasilaczu, na płycie - ok. Obejrzałem również resztę zasilacza czy nie
ma nigdzie żadnego osmolenia, odklejonego obwodu drukowanego co mogłoby
wskazywać na bardzo wysokie temperatury ( wyziew z wentylatora w
zasilaczu oceniam na chłodny, po odpaleniu gry troszkę się ociepla )
Nigdy nie zdarzyło się tak, żeby komputer powiesił się podczas włączania
komputera, POST'u, włączania dysków twardych ( a wtedy jak legendy
głoszą jest największe zapotrzebowanie na energię )

Zmienić ten zasilacz czy nie? - nie mam objawów, które powinny się
pojawić przy takich "fantastycznych" napięciach, a nie chce ładować
pieniędzy w błoto i wymieniać czegoś bez powodu

I na koniec jeszcze jedno pytanie do praktyków:

Czy można spalić którykolwiek element komputera zbyt niskim napięciem
czy tylko zbyt wysokim? Na mój rozumek;) to podanie zbyt niskiego
napięcia na którykolwiek element spowoduje jego niewłączenie się lub
niestabilną pracę, ale nie może spowodować zniszczenia? Mam tu rację? Co
innego ze zbyt wysokim napięciem, ale u mnie takowe nie występują;)
Zasilacz niech się spali, kit mu w wiatrak;), ale czy zbyt niskie
napięcia nie są szkodliwe dla podzespołów?

Zasilacz: XPOWER MAV 400 Watt - ma już ze 4 lata
Komputer: Asrock K7VT4A Pro, Sempron 2400+, GeForce 6800 XT, Seagate
Barracuda 80 GB SATA 300 NCQ

Tomaszek