Re: wyciszanie dysku - softwarowe

Autor: Mikolaj Tutak <mtutak(a)nixz*net_at_send.no.spam>
Data: Sun 02 Sep 2007 - 00:11:15 MET DST

greer wrote:

> przymierzam sie do zakupu dysku twardego, moze byc na złączu IDE,
> moze byc na SATA. Jest tylko jedno kryterium, którym się kieruje -
> głośność.

Bierz tylko na SATA, IDE w wersji "PATA" juz coraz szybciej wymiera... i
bardzo dobrze ;-)

> Dysk ma mieć najlepiej możliwość softwarowego wyciszenia, tak jak
> oferują podobno kiektórzy producenci, w tym chyba Samsung programem
> HUTIL.

To maja huba juz wszyscy. Pod linuksem robisz to hdparamem, pod innymi
systemami programem dostarczonym przez producenta. Ale pamiętaj:
- wyciszysz tylko dzwięk wyszukiwania generowany przez głowice, masz do
wyboru długi czas dostępu ale cicho, albo szybko ale słychać trzaski
- łożyska i silnika nie wyciszysz w żaden sposób "softwarowy"
- wybieraz dyski z jednym talerzem, te sa najscichsze z całej rodziny

> no i cena, żeby nie był droższy niż 180-250 zl

WD 250GB AAKS?!

> Niestety w grę nie wchodzi wyciszanie dysku gąbkami czy innymi cudami
> ze względu na nietypową konstrukcję komputera (LCD komputer).

To moze dysk 2.5", 5400rpm? Ciche, oszczedne, małe i małowydajne ;-)

> Aha, jak myślę o głośności to nie chodzi tylko o głośność w trakcie
> pracy (ta drażni mnie najmniej), ale o głośność w trakcie spoczynku
> (drażniący szum od kręcących się talerzy).

Aaaa to softwarowo niewiele zdziałasz... dobry dysk 2.5" od notebooka Ci sie
nada, ale wydajność bedzie mizerna. Jesli nie to WD serii AAKS, albo
Hitachi.

--
pozdrawiam
      Mikolaj