Re: jakie naj chipsety grafy na plytach glownych

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Mon 16 Jul 2007 - 23:11:12 MET DST

Użytkownik "debris" <raster@chello.pl> napisał w wiadomości
news:f7g8gd$6vs$1@achot.icm.edu.pl...

> mam pytanko jakie sa obecniej najlepsze (w sensie najszybsze

To jeszcze, powiedzmy, rozumiem ...

> lub pozwalajace na obsluge najwiekszej ilosci pamieci) chipsety
> graficzne integrowane na plytach glownych ...

... a tego już zdecydowanie nie. Współczesne zintegrowane chipsety graficzne
z reguły obsługują mechanizmy typu Turbocache lub Hypermemory i nawet jak
ustawisz w biosie pamięć dla grafy np. 64MB to Windows zgłosi tę grafę jako
256MB. Poza tym dochodzi jeszcze standardowy bufor dla tekstur w pamięci
systemowej (odpowiednik AGP-owego "Aperture Size"). Ja nawet jak ustawię w
biosie (Geforce 6100) pamięć dla grafy tylko 16MB, to TC podaje 128MB (i tak
rozpoznawają gry), bufor w pamięci to około 260MB, więc razem "Texture
Memory" to prawie 400MB. Przy 1GB RAM i tak nie ma sensu ustawiać tekstur
"Ultra High" (optymalizowanych najczęściej dla kart z 512MB VRAM lub wyżej),
bo zajeździ się HDD, więc tyle spokojnie starcza.

Chyba, że chodzi o obsługiwaną ilość systemowego RAMu. To już zależy tylko
od ilości gniazd pamięci. Mnożysz 2GB razy ilość gniazd i masz wynik
(niektóre płyty mają tylko 2 gniazda)

> plz nie piszcie prosze, ze nawet stara karta pci bedzie szybsza
> etc. bo nie o to mi chodzi ... chcialbym uniknac grzebania
> w dziesiatkach porownan plyt glownych lub opisach, ktore
> moga nieuwzgledniac najnowszych chipsetow napylanych na mobo :)

Odpowiem tak:
Jeszcze rok, dwa temu polecaną tu kartą low-end był Radeon 9550 128-bit.
Dzisiaj najszybsze zintegrowane grafy zaczynają dopiero doganiać wydajnością
takiego stareńkiego R9550. Tyle że taki Radeon ma własną pamięć, TV-Out,
przy upgradzie grafy można go sprzedać częściowo odzyskując kasę.
Jeśli to ma być do "poważniejszego" grania, to odpuść sobie integrę -
bezwentylatorowy, markowy GF7300GT 256MB kosztuje ~220 zł i to jest rozsądne
minimum do gier.