Niskie napięcie na 5V, nowy dysk, disk boot failure

Autor: Mateusz Biliński <spamerom_at_dziekujemy.pl>
Data: Thu 05 Jul 2007 - 11:31:31 MET DST

Witam,

dostałem zadanie przywrócenia do życia komputera z płytą ECS K7VTA3 v.3,
zasilacz Fortrona FSP300-60BT i dwa dyski Seagate'a, 60 i 160 GB na IDE.

Wczoraj komputer posiadał tylko pierwszy z tych dysków, Windows XP przy
uruchamianiu wywalał blue screena twierdząc, że UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME,
z rzadka zamiennie pojawiał się komunikat "press insert system disc".
Partycja systemowa na NTFS. Pomogło podłączenie tego dysku do innego
komputera i sprawdzenie go systemowym CHKDSK-iem. System zaczął się
uruchamiać.

Tymczasem komputer dostał nowy (sklepowy) dysk, 160 GB. Ponieważ był
lepszy/nowszy/szybszy, padła decyzja zainstalowania na nim systemu
i podpięcia tego starego jako slave. Do dziś wszystko było w porządku,
system się uruchamiał, jedynie

(teraz przechodzę na tryb opisywania tego, co mi powiedziała znajoma, teraz
nie mam możliwości zweryfikowania tego osobiście)

"czasem zasilacz jakoś tak bardzo głośno chodził". Dziś system znów przestał
się uruchamiać, sugerując "disk boot failure", potem << na pierwszym ekranie
pokazał "Primary slave hard disk fail" >>. Zasugerowałem odłączenie tej
starej 60 (system nadal nie wstawał), a także sprawdzenie napięcia na 5V
podawanego przez BIOS. Okazało się, że wg płyty zasilacz na tej linii daje
jedynie 4.31V.

Co może być przyczyną takiego zachowania? Mogę podejrzewać za niskie
napięcie ewentualnie jakieś badsectory na starym dysku (ale to by chyba nie
miało wpływu na bootowanie systemu z tego nowego?). Możliwe, że po ponownym
przeskanowaniu dysku CHKDSK-iem system znów wstanie, ale to by oczywiście
było raczej leczenie objawów niż przyczyn...

Pozdrawiam,

--