Re: 4gb czy 2gb

Autor: AcePL <ace_at_op.home.plsmieciom_nie>
Data: Fri 08 Jun 2007 - 10:24:08 MET DST

Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał(a):

> Nie. Przy typowych zastosowaniach trudno nawet 2 GiB *wykorzystać*.
> Chyba, że przez "wykorzystanie" rozumiesz buforowanie większości
> używanych w ciągu dnia danych w pamięci RAM ;) Bo owszem, jeżeli
> system rozpozna pełną pojemność pamięci, to *coś* w niej będzie
> trzymał.
>
> Mnie wystarcza do codziennej pracy 512 MiB pamięci (więcej
> mam tylko w maszynach, na których odpalam intensywnie wirtu-
> alizację).

Win XP przy 512 MB RAM szybciej się zapycha i wymaga restartu. Ale, z
drugiej strony, rzeczywiście wiele nie potrzeba: sam mam 1 GB i wystarcza
aż nadto.

Nie wspomnę też o tym, że XP nawet z 64 GB będzie dalej korzystał z
dyskowego pliku wymiany... Taka już jego uroda.

Ale jak ktoś się uprze, to zawsze można dać. Przy okazji: coraz
popularniejsza jest ostatnio zasada, że przy RAM > 2GB (niektórzy twierdzą,
że nawet > 1 GB) warto stosować pamięci ECC, nawet w zastosowaniach
domowych. Osobiście widzę w tym sens, zwłaszcza że ceny już są jakie są, a
warto oddać nieco szybkości na rzecz stabilności.

Na koniec jeszcze jedno: niektóre płyty główne (zwłaszcza te starsze niż 2
lata) mają ograniczenie na szybkość RAM jeśli zapełnia się wszystkie cztery
banki (np. DDR2 333 zamiast DDR2 400). Warto sprawdzić.