Re: Jak w kilka sekund bezpiecznie wyłączyć komputer?

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Tue 29 May 2007 - 21:16:51 MET DST

komorra napisał(a):

> OK. Więc jak szybko wyłączyć kompa i bezpiecznie? Wyobraźmy sobie
> sytuację, że wyłączają prąd a mały UPS podłączony do kompa wytrzyma
> jakieś 20s (za nim zapiszemy wszystko i naciśniemy zamknij system
> pozostanie nam powiedzmy 13s). Wyłączenie systemu tradycyjnie chyba
> byłoby bardzo niebezpieczne, gdyby UPS wysiadł podczas zamykania xp,
> gdy dysk intensywnie pracuje. Nie ma żadnej metody?

1) Chyba trochę przesadzasz z tymi 20 sekundami - UPS pociągnie z kilka
minut, no chyba, że ogniwa już umierające. ;)
2) Jak już wspomniano - monitor sporo ciągnie. Można wyłączyć lub
zamienić na LCD. :)
3) Wyłączenie komputera "z powera" nie jest wbrew temu co się mówi tak
szkodliwe dla sprzętu. Sam kiedyś tak myślałem - to stara "legenda"
sięgająca lat osiemdziesiątych, kiedy była szczerą prawdą... Ramię
głowicy dysku po zaniku zasilania spadało wtedy zwyczajnie na
powierzchnię i mogło ją uszkodzić, dlatego przed wyłączeniem zasilania
zalecało się "zaparkowanie" głowicy za pomocą specjalnego programu. Już
od dawna dyski są jednak w stanie wykryć nagły spadek napięcia i cofnąć
głowicę znad talerza w takim wypadku.
"Powerowanie" kompa grozi utratą niezapisanych danych i posypaniem
systemu plików (zależy jakiego też...).