Re: spowolnienie wentylatora - różnica potencjałow

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Mon 28 May 2007 - 00:45:00 MET DST

"czekantr" napisał:

> podłączając do wyjścia na cd-rom wentylator żeby go spowolnić?

Do wyjścia na CD-ROM? Masz na myśli chyba wtyczkę zasilającą?

> Podłącza się wtedy wentylator do 2 przeowodów i mozna uzyskać
> różne napięcia, tak ze kręci się szybciej lub wolniej.

Tak, w tej wtyczce są napięcia +5V (przewód żółty) i +12V (przewód
czerwony). Oraz oczywiście "masa" (2 czarne przewody). Podłączając wiatrak
do 2 z tych przewodów możesz uzyskać nast. wartości zasilania wentylatora:
Czarny i czerwony: 12V (prędkość nominalna wiatraka)
Czarny i żółty: 5V (nie każdy wiatrak ruszy)
Żółty i czerwony: 7V ("minus" wiatraka czyli czarny przewód do żółtego we
wtyczce)
Możesz też zagrać hardcorowo i wpiąć wiatrak pomiędzy przewód pomarańczowy
(3V3) i czerwony we wtyku zasilającym płytę. Teoretycznie uzyskasz wtedy ok.
8V7, ale "nie było to testowane" ;-)
Dobry artykuł nt. spowolnienia wentylatorów jest tutaj
http://www.grush.one.pl/article.php?id=prostezw

PS. A ja rozmyślam właśnie nad przyspieszeniem obrotów wiatraka w zasilaczu
i zaczynam spoglądać tęsknie na -5V. Ciekawe, co powie wiatrak na
potraktowanie go napięciem 17V? ;-)

JoteR