Re: UPS + akumulator żelowy

Autor: Richma <richma_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 26 May 2007 - 15:39:27 MET DST

Użytkownik "tomek" <tomek-a@USUN_TOgazeta.pl> napisał w wiadomości
news:f390gj$ilb$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Dotąd rozumiem :)

bo pobiera 20A a nie znamionowe 15A (150Ah:10h= 15A)
np. akumulator 240Ah dla czasu znamionowej pojemności 10h wytrzyma pod
obciążeniem 20 A równo 10h, 240Ah=12Vx20A, czyli taki akumulat. może u
Ciebie pracować 10h

> A o co chodzi z tym obciążeniem ?

Dla akumulatora obciążeniem będzie komputer + peryferia i sam UPS [on
też pobiera energię i się grzeje(może się spalić :( ], na niego
założyłem 40 W, 240 - 200 = 40).
Dla długich linii zasilających pod dużym obciążeniem bierze się pod
uwagę spadek mocy, napięcia na tych liniach.

> Od czego ono zależy ?

Od mocy podłączonych odbiorników, P=UxI, I=P:U, np. 240W=12Vx20A,
200W=12Vx16,6A, 16,6A=200W:12V , itp.

> I jak wpływa na czas pracy ?

Mniejsze obciążenie (prąd) od znam. zwiększa poj. znam. akum., większe
obniża, tzn. akumulat. o poj. znam. 150Ah dla 10h może oddać pojemność
np. 180, 200Ah itp.dla prądu mniejszego od 15A przy czasie obciążenia
większym od znam. 10h, np. 12, 15h i więcej.
Dla prądu większego od 15A może oddać poj. np. 100, 120Ah i mniej przy
czasie mniejszym od 10h, np. 8h, 5h,itp.
Dla danego typu akumulatora można obejrzeć charakterystykę
rozładowania (ładowania) akum. w zależności od czasu i prądu
obciążenia (o ile producent udostępni) i wtedy wiemy jak zachowa się
akum. przy rozładowaniu innym od znamionowego.

Pamiętaj o analogicznym zachowaniu przy ładowaniu akum.

--
Richma