Re: SPRAWDZONE ch³odzenie na chipset w Abicie NF-7

Autor: Palmer <kolupCIACHO_at_o2.pl>
Data: Sun 13 May 2007 - 22:42:58 MET DST

U¿ytkownik "Atlantis" <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
news:f2761o$hg6$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Nad problemem tym zacz±³em siê zastanawiaæ ju¿ jakie¶ dwa lata temu - gdy
> zmieni³em kompa i kupi³em t± p³ytê. Jaki¶ czas pó¼niej pojawi³ siê znany
> wiêkszo¶ci jej posiadaczy problem - brzêczenie wiatraczka na chipsecie.

Mo¿e zastosuj krem NIVEA?
http://forum.dzikie.net/index.php?action=show_temat&id=16041

Akuratnie mam taki sam coolerek jak przedstawiony w przytoczonej metodzie, ale
powinno daæ siê j± tak¿e zastosowaæ do wentylatorów na innych p³ytach...

Dodam jeszcze od siebie, ¿e warto ograniczyæ prêdko¶æ obrotow± wentylatora
coolerka NB poprzez zastosowanie reduktorka napiêcia (sprytnie zmajstrowany
opornik we wtyczce 3-pinowej; wygl±da tak:
http://zdjecia.swistak.pl/00/01/46/91/1469114_1_b.jpg). Ja mam tak w³a¶nie
podpiêty wentylatorek chipsetu do p³yty g³ownej i musze przyznaæ, ¿e od tego
momentu nie s³yszê ju¿ wrednego wyjca, zwanego tak¿e kosiark± do trawy:-) I
tak podczas normalnej pracy (idle) wentylator dzia³a z prêdko¶ci± ~2300 rpm
(wtedy wentylatora w ogóle nie s³ychaæ, a swoje robi - radiator jest ciep³y w
dotyku), a kiedy tylko temperatura CPU, ustalona w BIOSie, przekroczy pewna
granicê, obroty zwiêkszaja siê do maksymalnych obrotów ~4200 rpm (wentyl staje
siê ju¿ wprawdzie s³yszalny, ale bez przesady). Aha, na 12V obroty tego
wentylatora to 5500 rpm.

Daj znaæ, co zmajstrowa³e¶.

Pozdrawiam,
Palmer