Re: Cichy wentylator na Athlona na Socket A

Autor: pwil <pwil_at_kgb.pl.niedziala>
Data: Sun 01 Apr 2007 - 18:44:34 MET DST

Jacek Maciejewski nastukał(a):

> Zrób sobie eksperyment z przepływem powietrza z pomocą strugi dymu.
> Prościzna, ale pouczająca. I nie będziesz wypisywał bzdur.

Właśnie miałem zamiar odpisać Ci na ten fragment, ale poniżej sam sobie
odpowiedziałeś. Patrz niżej.

> A dodam jeszcze że wszystkie niemal modele chłodzenia
> powielają zasadniczy błąd - nadmuch jest skierowany na poprzeczną
> przeszkodę w postaci podstawy radiatora. Powoduje to dwa ujemne skutki:
> 1. Dodatkowy wzrost oporów przepływu, czyli spadek skuteczności chłodzenia.
> 2. Nad centrum przeszkody robi się "poduszka" powietrzna z prawie
> całkowitym brakiem przepływu, co powoduje że najgorętszy fragment radiatora
> pozostaje najsłabiej chłodzony.

Bingo...

> Prawidłowo zaprojektowany nadmuch powinien być wzdłuż płaszczyzny podstawy
> radiatora, z wydmuchem powietrza na zewnątrz skrzyni. Tyle mniej więcej
> uczą w szkole, kto tego nie widzicie to już jego kłopot :)
> A ja rozglądam się już ze dwa lata za dużym radiatorem na Socket A który
> miałby gęste żebra ustawione poziomo dla pionowej pozycji płyty głównej i
> były by one wystarczająco wysokie. Niestety, nic nie znalazłem.

...jednak jeszcze skuteczniejszym rozwiązaniem jest przeciśnięcie przez
podstawę tylu heatpipe'ów ile to tylko możliwe i przeniesienie ciepła na dużą
powierzchnię, jednak niezbyt gęsto upakowanych blaszek. Taka właśnie jest
Scynthee Ninja :-)

Niestety montaż na SocketA wymagałby pewnie dużo kombinowania, i cena...

Gdyby tylko się dało jakoś zamontować, to AC Freezer byłby całkiem miłym
rozwiązaniem i jeszcze nie tak drogim :-)

--
  /          /\  - IE używasz? poważnie? A w publicznej toalecie...