PODSUMOWANIE [Re: Nieuczciwy sprzedawca - monitor LCD]

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Tue 27 Mar 2007 - 15:16:09 MET DST

** Konrad Kosmowski wrote:

Podsumowanie dla pytającego:

1. Masz prawo do reklamacji towaru - po pierwsze nie dostałeś towaru
   nowego (jak napisałeś, opakowanie było uszkodzone) i to wystarczy.
   Po drugie normy występowania martwych pikseli dotyczą występowania
   martwych pikseli W TRAKCIE UŻYTKOWANIA (dupochron do gwarancji), nie
   od nowości - od nowości monitor ma nie mieć żadnych pikseli.

2. Udaj się do sklepu i wytłumacz uprzejmie, że:
   - monitor był używany (odpakowany) podczas gdy kupiłeś nowy
   - monitor ma wadę w postaci martwego piksela

3. Uważnie słuchaj co ma do powiedzenia sprzedawca. Jeżeli jest uczciwy
   to Ci towar wymieni. Sprzedawca ma obowiązek Cię poinformować, że
   możesz (niezależnie od wszystkiego) złożyć reklamację (spisując
   protokół reklamacyjny). Jeżeli będzie Ci wmawiał, że miałeś
   sprawdzić towar przed odbiorem, że nie możesz reklamować itp. to
   wprowadza w błąd - zwróć mu na to uwagę powołując się na akty prawne.

4. Spisujesz protokół reklamacyjny, wzór znajdziesz tutaj (w ogóle
   przeczytaj ten dokument, abyś wiedział co i jak):
   http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=140

5. Sprzedawca ma obowiązek w ciągu 14 dni odpowiedzieć Ci na reklamację
   (przyjąć bądź nie) - jeżeli nie odpowie w ciągu 14 dni tzn. że
   ją przyjmuje.

No i to na razie tyle. Myślę, że uczciwy sprzedawca wymieni Ci towar i
że jest to jakaś pomyłka (bądź nieuczciwe zagranie). *Jeżeli* (ale nie
sądzę) odmówi Ci reklamacji to musisz podać go do sądu, skontaktuj się
ze swoim Rzecznikiem Praw Konsumenta. Nie masz nic do stracenia.

A i NIE MA MOWY o żadnej gwarancji, gwarancja nie obowiązuje w momencie
kiedy towar był wadliwy od nowości.

Musisz kulturalnie aczkolwiek stanowczo przedstawić swoje racje -
przedstawić swoje racje, nie kłócić się bo Ty w ogóle nie musisz się z
nikim kłócić, przypomnij sprzedawcy o jego OBOWIĄZKACH - na tym etapie
musi Ci odpowiedzieć w ciągu 14 dni od podpisania na protokół
reklamacyjny.

Jeżeli nie chce podpisać protokołu reklamacyjnego to niech podpisze, że
nie chce podpisać - jednocześnie potwierdzi, że łamie swoje
obowiązki. :) Jeżeli nie chce nic podpisać to pozostaje Ci się o
zwrócenie do jakiejś inspekcji sprzedaży, myślę, że Twój Rzecznik
Konsumenta będzie wiedział do kogo.

> A ja właśnie napisałem zapytanie do UOKiK.

I już dostałem odpowiedź! Zadałem podobne pytanie - kupuję monitor, po
odpakowaniu w domu okazuje się, że ma martwy piksel - jest wadliwy.
Odpowiedź:

  W związku z Pana e-mailem z dnia 27 marca 2007 r. przedstawiam co
  następuje:

  sprzedaż konsumencka znajduje prawną regulacje w ustawie z dnia 27
  lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o
  zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176) - pełny
  tekst przesyłam w załączniku. Jeśli zatem sprzedany konsumentowi towar
  jest niezgodny z umową (jest złej jakości, nie posiada właściwości
  jakie mieć powinien lub o jakich zapewniała reklama) - może on żądać
  od sprzedawcy: nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Wybór sposobu
  usunięcia niezgodności z umową należy do konsumenta. Jeśli powyższe
  żądanie okaże się niemożliwe do zrealizowania albo będzie nieskuteczne
  albo naraża konsumenta na znaczne niedogodności - dopiero wówczas ma
  on prawo domagać się albo stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od
  umowy, przy czym odstąpienie od umowy może mieć miejsce tylko w
  przypadku, gdy niezgodność towaru z umową jest istotna.

  Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od konsumenta konkretne żądanie nie
  ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni (kalendarzowych),
  uważa się, że uznał je za uzasadnione. W tym terminie sprzedawca ma
  powiadomić Pana o tym czy uznaje reklamacje czy nie.

  Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w
  przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego
  towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany (por.
  art. 10 cyt. ustawy). Kupujący traci uprawnienia przewidziane w
  ustawie jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia
  niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym
  sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia
  przed jego upływem (por. art. 9).

  Proponuję na podstawie cytowanej ustawy zażądać wydania nowego panela
  zgodnego z umową.

  Jeżeli sprzedawca dalej będzie podtrzymywał swoje stanowisko proszę
  przynieść bądź przesłać do naszego biura kopię dokumentów w sprawie z
  prośbą o pomoc.

  Jednocześnie uprzejmie informuję, że Miejski Rzecznik Konsumentów w
  Warszawie udziela pomocy i porad prawnych tylko mieszkańcom Warszawy.
  Proszę zatem podać swój adres zamieszkania oraz numer telefonu
  kontaktowego. Jeżeli jest Pan mieszkańcem innego powiatu bądź miasta
  adres właściwego rzecznika znajdzie Pan na stronie www.uokik.gov.pl
  <http://www.uokik.gov.pl/> .

  (ciach stopka)