Re: Nieuczciwy sprzedawca - monitor LCD

Autor: PaPi <wszystko_at_albo.nic>
Data: Tue 27 Mar 2007 - 10:23:56 MET DST

> W "umowie" jak± zawierasz ze sprzedawc± nie ma parametrów
> sprzêtu. Parametry s± okre¶lane przez dokumentacjê techniczn±
> i produkt ma byæ z ni± zgodny. Je¿eli w dokumentacji jest
> zapisane, ¿e mo¿e byæ n uszkodzonych pikseli, to dopóki
> jest faktycznie <= n uszkodzonych pikseli, to nie ma naru-
> szenia umowy.

Uszkodzenia matrycy (jakimi sa bad pixele) to wada produktu.
Jesli kupuje produkt w pudle (a na ogol tak kupuje sie monitory) nie mam
przed zakupem mozliwosci dowiedzenia sie o tym czy ten produkt jest wadliwy
czy nie.
Instrukcja obslugi, czy dane techniczne dostepne sa w srodku pudelka.

Reasumujac - jak przychodze do sklepu i sprzedawca nie informuje mnie o
mozliwosci istnienia wad w danym produkcie = odpowiada za takie wady.

> Nie! Twój problem!

Nie. Nie moj. Sprzedawcy.

> Wyobra¼ sobie, ¿e poszed³e¶ i kupi³e¶ monitor z wej¶ciem
> DVI wy³±cznie, a karta graficzna ma tylko D-Sub. Czy bêdziesz
> siê k³óci³ w sklepie, ¿e sprzedawca nie poinformowa³ Ciê, ¿e
> monitor nie ma D-Sub? Nie, to wynik Twojej niefrasobliwo¶ci,
> naiwno¶ci czy jak to inaczej nazwaæ. Generalnie wyrzuci³e¶
> pieni±dze na w³asne ¿yczenie.

Nie. Bo to nie wada ile cecha.
Bad pixele to wada (jaka moze dopuscic jakastam norma techniczna) produkcji
a nie cecha monitora.
O mozliwosci wystepowania takiej wady powinien poinfromowac mnie sprzedawca.

> Z pikselami jest tak samo. S± modele nale¿±ce do lepszej
> klasy i tam uszkodzonych pikseli nie ma prawa byæ.

A w jakiej ustawie/uchwale moge poczytac o tym ?
Jesli nie ma tego okreslonego w polskim prawie, nie mam obowiazku o tym
wiedziec.
Dlatego obowiazek taki spoczywa na sprzedawcy.

> Oczywi¶cie
> p³acisz za to wiêcej. S± te¿ modele ni¿szej klasy, znacznie
> tañsze, w których norma dopuszcza wystêpowanie uszkodzonych
> pikseli. Skoro kupujesz tañszy model, pogód¼ siê z jego
> opisan± w dokumentacji cech±, choæby ona by³a cholernie
> nieprzyjemna.

Nawet przyjmujac Twoja wykladnie, nie mam mozliwosci dowiedzenia sie o tejze
"cesze" nie otwierajac kartonu.

> Identycznie by³o kiedy¶ z monitorami CRT. Tanie mia³by
> badziewn± elektronikê dopuszczaj±c± odchylanie 70 kHz,
> drogie mia³y 96 lub 105 kHz. Te¿ by¶ siê k³óci³ ze sprze-
> dawc±, ¿e Twój taniutki monitor w wysokiej rozdzielczo¶ci
> ma niskie od¶wie¿anie?

Nie. Bo to jest cecha a nie wada. Gdyby monitor z odswiezaniem 70kHz mial w
srodku ekranu czarna plame bo tak dopuszcza norma ISO 9230423/4323/A a o
mozliwosci wystepowania takiej plamy nie poinformowal PRZED zakupem
sprzedawca to odpowiedzialny jest wlasnie sprzedawca.

> Albo ¿e pasmo elektroniki jest za
> w±skie i obraz przypomina mleko, zamiast byæ ostry jak
> brzytwa? Nie. Chcia³e¶ mieæ lepszy monitor, trzeba by³o
> zap³aciæ 2x wiêcej.

> JEST cech± okre¶lon± w normach i podan± w instrukcji obs³ugi.

Nie jest cecha. Jest prawdopodobienstwem wystapienia wady produkcyjnej.
Nie mam prawa wiedziec o niej bez otwarcia pudelka.

> Dla Ciebie to wada. Dla prawników i sprzedawców nie. A Twoje
> indywidualne zdanie siê nie liczy w starciu z dokumentami,
> przypominam.

Dla jakich prawnikow ?
W starciu z jakimi dokumentami ?

Pozdrawiam