Re: Temperatura Seagate 250GB

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue 20 Mar 2007 - 23:30:28 MET

"Gozdek" etp824$gm9$1@node1.news.atman.pl

> Posiadam dysk Seagate barracuda 7200.9 250GB. Zastanawiam sie czy nie
> przesadziłem z obnizeniem temperatury dysku gdyz po 6 godzinach pracy wynosi
> 28 stopni Celcjusza. Mam otwartą obudowę nad dyskiem Wiatrak 8cm, podłączony
> przez rezystorek, obroty ok 1200 obr/min. Gdzies czytalem ze dla dyskow
> optymalna temperatura jest w granicy 37-44 stopnie czyli temperatura pracy i
> mniej i wiecej od tych granic to jest zle. I teraz mam pytanie czy odlaczyc
> wiatrak (zalezy mi aby byl wlaczony, bo powietrze odbijajace sie od
> [...]

**IMO** im mniejsze wahania temperatur HDD i im bliższa temperatura pracy
HDD temperaturze pokojowej -- tym dla HDD lepiej.

Najlepiej jednak czytać to, co pisze producent lub jakiś praktyk -- na przykład
wiarygodne jest to, co piszą ci, którzy z dysków na co dzień odzyskują dane. Na
grupach dyskusyjnych czasami opowiada się na temat dysków bzdury przekraczające
ludzkie pojęcie. Czasami nawet bzdury te poparte są metanaukowymi wywodami...

No i dzisiejsze dyski raczej trudno uszkodzić w ogóle, jeśli się nimi nie rzuca
i nie montuje ich gumkami recepturkami, ale solidnie, czterema wkrętami. Ja bym
się taką temperaturą cieszył, ale na wszelki wypadek rzuć okiem do specyfikacji
Twego dysku i sam zobacz, co zaleca Seagate w sprawie temperatury pracy Twojego
dysku, jeżeli chcesz spać spokojnie. Warto czasami korzystać z programów, które
czytają informacje ze SMARTu.

Zamiast rezystorka (jeśli to stały rezystorek) można podłączyć wiatrak do
mniejszego napięcia, na przykład 5 V -- ja tak zasilam wszystkie w swoim
komputerze. Jak za niskie -- można do 7 V, czyli różnicy pomiędzy 12 V i 5 V.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    leszekc@@alpha.net.pl    '.O_'