Wieszanie się komputera, sporadyczne restarty

Autor: argothiel <argothiel_at_interia.niechce.spamu.pl>
Data: Sat 03 Mar 2007 - 15:15:01 MET

Witam!

Jakieś cztery miesiące temu zaczął mi się wieszać komputer. Podczas
codziennej pracy obraz na monitorze się zatrzymuje, muzyka cichnie,
klawiatura i mysz przestają reagować. Zdarza się to zupełnie losowo -
czasem parę minut po uruchomieniu, czasem po kilku godzinach, czasem po
kilkunastu. Zdarzyło się parę razy, że system się zawiesił już przy
planszy ładowania Windowsa. Najczęściej jednak dzieje się tak, gdy na
parę-paręnaście minut odejdę od komputera.

Komputer zachowuje się tak samo po przeinstalowaniu systemu, na innym
systemie (Linux) oraz (co najbardziej złowróżbne) również po
uruchomieniu dystrybucji Live. Sprawdzowny został memtestem (przez 10
godzin), temperatury też wydają się w normie. Ściągnąłem również ze
strony producenta dysku narzędzie diagnostyczne hdutil. Również nie
wykryło ono żadnych błędów.

Ponadto jakieś dwa miesiące temu pojawił się inny objaw. Oprócz
powyższego czasami zdarza się też, że komputer "sam z siebie"
zrestartuje się - przestaje widzieć dysk i wyświetla komunikat "Reboot
and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot
device and press a key". Można wtedy wystartować jedynie z innych
nośników (poza HDD). Narzędzie hdutil nie wykrywa żadnego dysku. W takim
wypadku pomaga wyłączenie i włączenie komputera.

Znalazłem na Google'u jednostkowe przypadki podobnego zachowania się
komputera, jednak żadnego rozwiązania. Czy to niepożądane zachowanie
spowodowane jest przez płytę główną, dysk, pamięć czy może coś innego?
Czy w ogóle możliwe jest, że to są dwa oddzielne problemy (powodowane
przez różne usterki)? W jaki sposób jeszcze mogę sprawdzić, co jest
popsute i jako takie oddać do reklamacji (bądź naprawić samemu)?

Płyta główna: Asrock 939Dual-Sata2
Zasilacz: Modecom MC-350ATX 2.0PFC
Procesor: Athlon 64 3000+ Venice
Pamięć: 2x512MB Twinmos 400MHz 2.5
Dysk: Samsung 1603C 160GB 7200 8MB SATA-II
Karta graficzna: Asus GF6600GT 128MB 128bit PCI-E

Komputer był kupowany w czerwcu i jest na gwarancji (niestety każda
część gdzie indziej...). Nie był podkręcany, do listopada nie sprawiał
problemów.

Pozdrawiam