Re: regulacja wentylatora potencjometrem

Autor: Tomek Banach <tbanan_at_beztego.poczta.onet.pl>
Data: Tue 23 Jan 2007 - 19:18:00 MET

BartekK wrote:
> Czy mozesz to jakos udowodnic/uzasadnic?

zle umiesciles pytanie to Radosław pisał nie ja :)

> Tak, gdy "zegar" lub inaczej "predkosc pwm" jest niska - to bedzie
> piszczalo. Wystarczy dodac kondensator (najlepiej -
> nieelektrolityczny) rownolegle do wentylatorka i pisku nie ma. Albo
> zwiekszyc predkosc pwm, jesli sie da.
> W topornie prostych regulatorkach pwm (robionych na 555 a nawet na
> tranzystorach) bywa tez tak, ze czestotliwosci jest wynikiem zmian
> wypelnienia, zchodzac do niskiego wypelnienia - zchodzi sie tez z
> czestotliwoscia. To po prostu kiepskie wykonania.

Ja to przerabialem na plycie glownej VIA i PWM'em strowalem za pomoca
Speed Fana'a. Dokładnie nie pamietam jak to dokładnie wygladalo ale przy
wysokich czestosliwosciach mialem problem z regulacja.

Kilka dni temu zlozylem nowy komputer na nForce4 na plycie asusa - mam
jeszcze ten stary wiatrak i dwa inne - poeksperymentuje i zdam relacje :)

--
Pozdrawiam Tomek