Re: Listwa zasilajaca a uszkodzenia komputerow

Autor: BartekK <sibi_at_drut.org>
Data: Mon 15 Jan 2007 - 11:12:33 MET

marcini napisał(a):
> Zaobserwowalem ostatnio dziwna serie w firmie: w ciagu 3 tygodni w 2
> kompach padl zasilacz a w 3 plyta. Wszystkie 3 komputery to taki sam
> sprzet, przed awaria byly podlaczone do tej samej listwy zasilajacej -
> jakis stary Acar - nagle zaczely sie wylaczac, potem byly trudnosci z
> ich uruchomieniem, raz startowaly, raz nie - diagnoza uszkodzen jak wyzej.
"taki sam sprzet" - czyzby taki sam marny sprzet klasy codegen? :)

Typowy objaw gdy zasilacz sie wylacza i nie daje sie wlaczyc (trzeba go
odlaczyc z kontaktu na chwile) przewaznie oznacza ze 1) byly przepiecia
2) przerywa zasilanie. Czesto taki objaw jest jak w kablu zasilajacym sa
wyrobione i upalone styki i przerywa, ale jesli piszesz ze 3 komputery
mialy ten sam obiaw - to bym stawial na listwe. A glownie na wylacznik w
tej listwie lub gniazdko bezpiecznika, lub gniazdko na scianie gdzie
jest ta listwa podlaczona.
Może być jeszcze jeden powód - ja coś takiego przeżyłem więc jest
możliwe - wieczorem przychodzi sprzątaczka i podłącza swój 2.5kW
odkurzacz do listwy ;) W momencie włączania gwałtowny spadek napięcia
(zwłaszcza na obwodach filtrujących w listwie, jeśli wogole je posiada)
komputery odczują jak przerwa w zasilaniu/przepięcie. Jeśli są monitory
CRT - to może ktoś mądry wy/włącza ręcznie któryś guzikiem z prądu -
moment załączenia dużego crt (i degaus) to też straszny udar prądowy

Do diagnostyki podobnych zagadek zrobilem sobie "wtyczke testowa" - maly
przekaznik (im mniejszy tym lepszy!) z cewka na 230v, ze stykami
podłaczonymi "samopodtrzymująco" - wetkniecie do kontaktu, naciśnięcie
guziczka - przekaźnik włącza się i trzyma włączony aż do zaniku
zasilania. Gdyby zasilanie zanikło nawet na chwile - przekaźnik się
rozłączy i już ponownie nie załączy - zostanie w pozycji wyłączonej. Do
kompletu neonóweczka sygnalizująca ten stan, przychodzimy za 8h i mamy
diagnoze - zanikało napięcie czy nie.