Re: O co chodzi z matrycami? (jaki monitor LCD)

Autor: Fr <Fr_at_nospam.pl>
Data: Mon 08 Jan 2007 - 18:52:40 MET

> Nie jestem na biezaco w temacie i nie bardzo wiem czym one sie roznia.
> Co to sa matryce TN, PVA, MVA...

TN:
+najszybsze matryce ze wszystkich typ贸w
+bardzo tanie

-s艂abe k膮ty (czasami tragiczne), negatywowanie obrazu "od do艂u", z贸艂kni臋cie
bieli
-ma艂o nasycone barwy, kolory 6bit + 2bity symulowane
-cz臋ste objawy symulacji kolor贸w w postaci drzenia mikrowzor贸w itp...(LG)
-wady podswietlenia w postaci jasniejszych kraw臋dzi na gorze i dole ekranu

MVA:
+k膮ty i kolory lepsze od TN
+kolor pe艂ny 8bitowy
+brak efektu negatywowania obrazu przy patrzeniu "od do艂u"

-charakterystyczne wadliwe podswietlenie "swiec膮ce rogi" w kszta艂cie X
widoczne na ciemnym tle
-wolniejsze od TN, dla poprawienia szybkosci koniecznosc stosowania
"dopalacza" ktory przyspiesza matryc臋 ale cz臋sto powoduje "przepalenie"
kolor贸w widoczne na ciemnych odcieniach oraz problemy przy odswiezaniu innym
niz 60Hz

PVA:
+k膮ty polepszone w stosunku do MVA
+dobry kolor 8bit
+brak efektu X podswietlenia widocznego na MVA
+przewaznie bardzo dobre podswietlenie

-jesli chodzi o szybkosc to zachowuje si臋 minimalnie gorzej od MVA
-bardzo drogie

SPVA- polepszone PVA w char k膮towej i nasyceniu kolor贸w

SIPS:
+doskona艂e k膮ty
+jezeli model z dopalaczem to czasy reakcji lepsze od PVA MVA i praktycznie
takie same jak na najszybszych TN

-bardzo drogie
-w starszych wersjach problem z czerni膮 i jej fioletowieniem juz pod
niewielkim k膮tem ukosnym/bocznym
-bywaj膮 problemy z podswietleniem

GENERALNIE matryca MVA to kompromis mi臋dzy jakosci膮 i cen膮
np monitor 19" BENQ 91GP MVA ~900z艂

-Dla ekstremalnych graczy tylko matryca TN 2 do 8ms (lub SIPS 6msGTG)
-Dla graczy i do ogolnych zastosowa艅 MVA/PVA/SIPS (<16ms)
-Dla dobrych kolor贸w SIPS/PVA