Re: zabezpieczenie procesorow

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 03 Jan 2007 - 09:03:24 MET

Michal Lukasik napisał(a):
> A to Intel ma coś poza 'thermal throttling'?
> Pamiętasz czy i ewentualnie jak Intel nazwał to zabezpieczenie, bo
> rzuciłem okiem na ogólne specyfikacje i nic konkretnego nie znalazłem, a
> żeby grzebać głębiej nie bardzo mam teraz czas. :/

Zabezpieczenia pojawiły się *chyba* w Pentium MMX. Zawieszały
procesor po przekroczeniu pewnej temperatury. Oczywiście ze
względu na konieczną bezwładność działa to całkiem dobrze tylko
przy awarii wentylacji, nie po odpadnięciu radiatora.

"Thermal throttling" pojawiło się w Pentium 4 chyba dopiero
i działało dobrze w pierwszych wersjach, gdzie rdzeń był
duży powierzchniowo, a wydzielanie mocy nie takie wielkie.
W Northwoodzie już to średnio działało. W Prescotcie zamiast
tego jest automatyczna regulacja mnożnika i napięcia chyba,
działająca tylko gdy napięcie jest ustawione na autoregu-
lację. Oczywiście znów wymagany jest radiator; tylko pierwsze
wersje P4 ewentualnie przeżywały jego odpadnięcie, ostatnie
mają takie wydzielanie mocy że efektownie eksplodują.

Co do Athlona XP zabezpieczenie jest dwuczęściowe faktycznie
(procesor i płyta), ale jest *wymagane* przez AMD i obecne
na każdej płycie od dosyć dawna. Znów -- radiator raczej
wymagany, wątpię, by zabezpieczenie zadziałało po jego
zdjęciu/odpadnięciu.

PS. "Słynny" stronniczy test Tom's Hardware porównywał
     właśnie taktowany najmniejszym zegarem Pentium 4 z
     pozbawionym wtedy jeszcze jakichkolwiek zabezpieczeń
     Athlonem. Dzisiaj wyniki byłyby zupełnie inne, ale
     jakoś Tom nie pali się do powtarzania eksperymentu ;)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |