Wentylator procesora i zero obrotów. Przeciwwskazania?

Autor: Arctic Cooling <arcticcooling_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Thu 28 Dec 2006 - 22:00:12 MET

Wymieniłem oryginalny wiatrak z Whisper Rock III
http://pclab.pl/art4216-8.html
na Arctic Cooling AF8025

Wiatraczek jest cichy i wydajmy. Athlon XP 2400+ Thoroughbred (0.13microna)
osiąga temperaturę 51 st. C przy torture test z Prime95 i 43 st. C podczas
zwykłej pracy komputera. W obudowie, z przodu i z tyłu zamontowałem dwa
wiatraki Arctic Cooling Fan Pro TC z czujnikami temperatury

Arctic Cooling AF8025, mimo, że jest przy zamkniętej obudowie niesłyszalny i
wydajnie chłodzi Athlona, ma jedną wadę. Przewód ma dwie żyły, w związku z
czym nie jest przekazywana informacja o aktualnej prędkości obrotowej
wentylatora. W BIOS wyłączyłem opcję sprawdzania, czy wiatraczek na procesorze
się kręci i jak na razie wszystko działa.

Mam jednak wątpliwości, czy brak informacji o aktualnych obrotach wiatraka na
procesorze jest nieistotny? W końcu wszystkie, nawet najtańsze coolery mają tę
możliwość.

Mógłbym zainstalować na procesorze (po przeróbkach - nawiercenie otworów)
Arctic Cooling Fan 8. Ale czy warto tylko dla trzeciego przewodu odczytującego
prędkość obrotową (zarówno w Arctic Cooling Fan 8 jak i w Arctic Cooling
AF8025 jest ona stała).
Montowałem na próbę Arctic Cooling Fan Pro TC z regulacją obrotów (czujnik
termiczny), ale nie jest on dostatecznie wydajny dla Athlona 2400+, którego
Prime95 rozgrzewał do 63 st. C (54 st. C przy normalnej pracy).
Oryginalny, trzyletni Whisper Rock III chłodził procesor do 38 i 48 (testy
Prime95) st. C.

P.S.
Gdyby to miało znaczenie lub kogoś interesowało, podaję resztę konfiguracji:
zasilacz Fortron FSP400-60PFN
http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?
mainid=1&fid=53&proid=87
na starej karcie GF4 MX wiatrak Qoltec 40mm: SilentLine QFA4010
http://www.qoltec.pl/products.php?cat=Wentylatory&id=7bdc9
pięć kart PCI (Adaptec SCSI, NEC USB, Promise IDE RAID, Audigy SE
i siecówka 3Com)
3 dyski (40, 120 i 250 MB)
2 napędy optyczne (nagrywarka CDRW i nagrywarka DVD)
1,5 GB RAM
flopy
ZIP SCSI wewnętrzny

Najgłośniejszym elementem są teraz dyski twarde i na tym etapie kończę
wyciszanie komputera.
Taki poziom hałasu akceptuję.