Re: DVDRW

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Wed 20 Dec 2006 - 18:41:29 MET

smbear napisał(a):

> A czy DVD-RAM jest w powszechnym użyciu? Tzn. chodzi mi o to, czy jak
> oleję zapis DVD-RAM, to czy dużo tracę? Bo już się prawie zdecydowałem
> na Pioneera DVR-111, ale nie znalazłem w sieci modelu bez D.

Najpierw należy jakoś zdefiniować "powszechne użycie", bo w takim
stopniu jak DVD+/-R(W) nie jest używany i raczej nigdy nie będzie,
chociaż np. RW technologia ta mogłaby spokojnie zastąpić - jest
zwyczajnie o wiele doskonalsza. Natomiast zwykłych płyt jednorazowego
zapisu nie zastąpi, bo to zupełnie inna sprawa.
Krótko mówiąc DVD-RAM działa jak dysk twardy lub wielka dyskietka,
formatuje się to np. do UDF lub FAT32 i można modyfikować pliki na takim
nośniku, usuwać pojedyncze pliki bez kasowania całości itp. Można z tym
zrobić wszystko, co robi się z dyskiem twardym, PD czy kartą pamięci. :)
Oczywiście transfer nie powala na kolana, obecnie max to 5x, chociaż
wchodzi technologia DVD-RAM2 obsługująca 12x, jednak stare nagrywarki
nie są kompatybilne z tymi nośnikami...

Zastosowania dla tych dysków łatwo znaleźć - chociażby domowy backup,
przenoszenie danych itp. Co prawda przy przenoszeniu danych jest
ograniczenie, ponieważ nie każdy ma sprzęt umożliwiający odczyt takich
płyt, ale nie jest też tak źle jak się wydaje, np. czytniki LG już od
kilku lat dają taką możliwość i czym większość użytkowników zapewne nie
wie. :)

Należy jeszcze dodać, że DVD-RAM to nie żadna nowość - to chyba
najstarszy format DVD, początkowo występujący jako nośnik o trochę
powyżej 2 GB pojmeności, zamknięty w ochronnej kasetce, przeznaczony
głównie do zastosowań profesjonalnych.

# /George Orwell - Rok 1984/