Re: Dot. konfiguracji serwera

Autor: Leszek K <leszek60.wytnij_at_neostrada.pl>
Data: Wed 20 Dec 2006 - 11:59:34 MET

Dnia Wed, 20 Dec 2006 11:45:23 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

> epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < gg
>
> O właśnie. Przy RAID-5 musisz mieć _wszystkie pozostałe_ dyski, żeby
> odzyskać jeden.

Cytat z wikipedii:

"RAID 5
Macierz składa się z 3 lub więcej dysków. Przy macierzy liczącej N dysków
jej objętość wynosi N - 1 dysków. Przy łączeniu dysków o różnej pojemności
otrzymujemy objętość pojedynczego dysku razy N - 1. Sumy kontrolne danych
dzielone są na N części, przy czym każda część składowana jest na innym
dysku a wyliczana jest z odpowiedniego fragmentu danych składowanych na
pozostałych N-1 dyskach.
Korzyści:
    * odporność na awarię 1 dysku
    * zwiększona szybkość odczytu - porównywalna do macierzy RAID0 złożonej
z N-1 dysków
Wady:
    * zmniejszona szybkość zapisu z powodu konieczności kalkulowania sum
kontrolnych (eliminowana poprzez zastosowanie sprzętowego kontrolera RAID5)
    * w przypadku awarii dysku dostęp do danych jest spowolniony z powodu
obliczeń sum kontrolnych
    * odbudowa macierzy po wymianie dysku jest operacją kosztowną
obliczeniowo i powoduje spowolnienie operacji odczytu i zapisu"