Re: DVD+-RW na SATA?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 17 Dec 2006 - 00:30:11 MET

Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

> Bo nie ma takiej potrzeby??? Nawet nowe nagrywarki 20x wykorzystują
> tylko część przepustowości IDE. Skoro wszyscy przerzucają się na dyski
> SATA, a zazwyczaj każda płyta ma chociażby jedno złącze IDE, to nie ma
> potrzeby zasypywania rynku nagrywarkami SATA, bo ludzi w takiej sytuacji
> jest niewielu,

            O przepraszam - jest i to calkiem sporo. Wiekszosc osob kupujacych
dyski w ciagu kilku ostatnich lat ma przynajmniej jeden dysk PATA. U siebie
nie mam zadnego SATA, za to w tym samym zestawie 2 HDD PATA, DVDRW i
DVDROM. To wlasnie z tego wzgledu cala linia nForce5xx nie byla przeze mnie
brana pod uwage. Az dziwne ze producenci _chipsetow_ tego nie widza w
pedzie do pozbywania sie PATA - 2 kanaly PATA zamiast jednego kosztuja w
chipsecie tyle co nic, miejsce na wyprowadzenie na plycie jest i w
przypadku modernizacji zestawow w ciagu najblizszych 2-3 lat 2 kanaly PATA
sa bardziej przydatne niz 8+ SATA. Oczywiscie w co bardziej rozbudowanych
konfiguracjach nie ma mowy rowniez o zainstalowaniu standardowego
kontrolera ATA5/7 - UDMA100/133 na PCI2.x bo wraz z wprowadzeniem PCI-E
sloty PCI 2.3 ograniczono do 2-3 w wiekszosci konstrukcji. Jak nie urok to
sraczka, az dziwne ze tak mozna nie liczyc sie z milionami urzadzen
bedacych na rynku - jak widac user zaplaci jak strzyzona do golej skory
owca. Teraz tylko czekac na BTX.

> zwykle jest raczej odwrotnie - dyski SATA, napęd optyczny ATA,

            A jak ktos jest heretykiem i ma nadal choc jeden dysk PATA?

> bo to w przypadku dysków twardych właśnie wąskim gardłem jest to IDE. :)

            Cos przeoczylem? To stadnardowe HDD desktopowe maja juz transfer
wiekszy badz chociaz zblizony do 133 MB/s? Mowie o transferze ciaglym,
blokowym, a nie trybie burst z kontrolera cache dysku.

> Konieczność przejścia na SATA z powodów przepustowości pojawi się
> dopiero przy niebieskich laserkach po przekroczeniu pewnej prędkości. ;)

            Szczerze watpie. Skoro HDD 7200 RPM nie moga sie zblizycto co dopiero
dyski optyczne. Przypominam ze BD x4 to tylko 9 MB/s, x8 i 18 MB/s to piesn
odleglej przyszlosci, a raczej poza x16 czyli 36 MB/s standard nie wyjdzie
bo nie mozna tak szybko krecic plyta uzyskujac stabilny odczyt. Zwroc uwage
ze napedy DVD praktycznie stanely na x16, a i tak sa problemy z ciaglym
odczytem DVDR z taka szybkoscia, nawet przy jednej warstwie. Tak wiec
maksymalna szybkosc dyskow BD bedzie pewnie nizsza od starenkiego UDMA33
badz troche wieksza, o zblizeniu do UDMA133 nie ma mowy. Tak wiec to bedzie
kwestia malego kabelki i tego, ze ...tak sa projektowane plyty glowne.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl