Re: Ograniczenie zuzycia energii elektrycznej.

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 09 Dec 2006 - 23:40:59 MET

Adamos <anonim@op.pl> wrote:

> Witam, prosze o porade w jaki posob zminimalizowac zuzycie pradu w
> kompie, ktory pracuje w nocy tzn. wykorzusytuje lacze internetowe :-)

            Nie chce byc zlosliwy, wiec optymistycznie zakladam ze to nie
lewizna. A jak jest inaczej to teraz na spora liczbe wielbicieli lewizny
z P2P padl i w PL strach.

> Sposoby jakie wykorzystuja na chwile obecna to:
> - wylaczenie monitora :-)
> - wiatraki chodza na 7volt
> - grafika puszczona na min czestotliwosc
> - proce "odkrecony" niestety nie da sie go puscic woniej

            I wiecej zasadniczo z tym nie zrobisz.

> sprzet to:
> fortron 350W
> pentium 4 2,66MHz
> 512 DDR
> DVD
> Gforce 6600
> HDD samsung 80GB
> mobo ze zintegrowana sieciowka oraz muzyka/ brakuje tylko grafiki, ale
> w/w udaje mi sie wykorzystac czasami :-)

> Bede wdzieczny za porady, przy okazji zapytam ile w/w sprzet "ciagnie"
> z sieci w przyblizeniu ???

            Sporo. P4 do oszczednych nie nalezaly, dodatkowo GF6600, szybka
pamiec itp. tez swoje dodaje. Ciagnie to sporo pradu, a i do cichych nie
nalezy. Dodatkowo to pewnie Twoj glowny konifg i szkoda by sie zuzywal
chodzac przez dluzszy czas bezproduktywnie. Ze wszystkich 3 powodow
(zuzycie pradu, halas, zuzycie dosc drogich czesci w konfigu glownym)
najlepszym rozwiazaniem jest kupno malego, taniego i cichego komputerka
na gieldzie czy Allegro, ktory sluzylby za serwer i postawienia tam
jakiegos prostego w konfiguracji distro linuksa czy nawet Win2003 Server
Trial 180 dni, choc sugeruje to pierwsze. W sprzedazy jest sporo pasywnie
chlodzonych Compaqow SFF czy Siemensow Scenicow mini za grosze rzedu 20 zl
- trzeba dodac tylko pamiec (zazwyczaj SDR wala sie w domu), druga
sieciowke i HDD (bo stare sa male i strasznie glosne). Te komputerki sa
male wiec bez problemu da sie je upchac, zazwyczaj ciche (jak nie wyciszysz
za rozsadna cene glownego peceta) i ciagna malo pradu. Przy okazji
odseparujesz sie od sieci - zawsze to dodatkowe ogniwo (oczywiscie
dwukierunkowy personall firewall na desktopie zostaje) - na takim domowym
niby-serwerku nic wartosciowego czy prywatnego nie ma wiec to nie jest
lakomy cel dla wlamywaczy (armie zombie do DDoS czy spamu pomijam).
Jedyny minus to ze musisz go wlaczyc by miec dostep na desktopie do sieci,
ale jesli masz sprzetowy router to i ta niedogodnosc odpada - po prostu
wpinasz taki komputerek w domowa siec.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl