Re: laptop - 2 dyski

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sat 09 Dec 2006 - 20:30:54 MET

** milkatrek wrote:

> Zawartosc dysku w moim laptopie jest bezcenna (win xp win98 programy
> etc..) Siedzi w nim dysk 10GB. Mam obawy ze dysk padnie. Chcialbym
> kupic nowy dysk np. 20GB zgrac obraz calej partycji z tej 10 nagrac
> na ten co ma 20GB(drugie 10GB do wykorzystania). W przypadku gdy ten
> dysk 10GB padnie podlaczam nowy odpalam system z nowego. Narzedzie
> partiton magic. Aktualizacje bym robil np. 1 w tygodniu.
> Uda sie taki manewr ?

Po sieci z użyciem drugiego komputera (np. stacjonarnego) co pomieści
obraz tego dysku. Np. za pomocą Partimage uruchamianego z LiveCD
(polecam System Rescue CD). Kolejno to musisz:

1. Odpalić LiveCD.
2. Zamontować udział sieciowy (podejrzewam, że zechcesz użyć Sieci
   Windows) - np. "mount //nazwa_kompa/nazwazasobu /mnt/temp1".
3. Zrobić obraz partycji (odpalić partimage, potem interfejs +/-
   prowadzi za rąsie, musisz tylko wpisać adres docelowy obrazu np.
   "/mnt/temp1/backup/notebook-10g") na zasób sieciowy.

Zanotuj sobie też gdzieś geometrię partycji na tym 10GB dysku
(znajdziesz ją w pliku /proc/partitions w uruchomionym LiveCD), przy ew.
odtwarzaniu na nowy dysk będziesz musiał wpierw utworzyć identyczną
rozmiarami partycję (używając fdisk, też prowadzi za rąsię, trzeba
jedynie umieć czytać) i przywrócić (z ówcześnie zamontowanego udziału
sieciowego) obraz za pomocą partimage. Jak już przywrócisz to możesz
innymi narzędziami rozszerzyć tę partycję na całość nowego dysku.

Można i tak. :) Myślę, że znaleźć komputer z 10GB wolnego miejsca na
dysku i będącego w sieci to żaden problem. Inna metoda uwzględniałaby
użycie obudowy na dysk 2,5" na USB.