Re: [Ponawiam Pytanie] Jaka plyte dla procka AMD

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 02 Dec 2006 - 16:27:42 MET

topek <topek-spamerzy-to-mendy-je-PiPi-ne@post.pl> wrote:

> poszukuje plyty glownej dla najnowszych athlonow ktora obsluzy 4
> urzadzenia IDE i pamiec DDR 400MHz
> (wyrzucam koniecznosc posiadania AGP bo karte moge zmienic :)

            Poza biciem piany, bezsensownymi poradami "przesiadz sie na celerona
w architekturze P4" itp. w tamtym watku przeciez aproponowano jedyne
sensowne rozwiazanie przy powyzszym budzecie jesli nie chcesz zmieniac
grafiki i zachowac PAMIEC (wazaniejsze obecnie niz grafike ze wzgledu na
ceny). AM2 jest owszem perspektywiczne ale dla kogos kto buduje system od
zera, Core2Dul/Quad bardzo wydajne i wreszcie u Intela to nie jest drogie
ogrzewanie mieszkania na zime jak przy architekturze NetBurst.
Czyli najbardziej Sensownym wyborem pzy zalozonym budzecie) jest:

1. Asrock 939Dual-VSTA (raczej nie SATA2 - VSTA ma ciut lepszy regulator
                        napiecia i QFAN)
2. Athlon64 3200+ S939 Venice DH-E6 OEM + cooler lepszy od boxowego w stylu
   AC Freezer64PRO czy chocby Silencer64 Ultra. Raczej wystarzegaja sie
   kilka zl tanszego A64 3000+ ze wzgledu na mnoznik: x9 jest juz problemem
   bo wymaga HTT ~300 MHZ do sensownego pogonienia i przez to mnoznika HT
   tylko x3. Przy A64 3200+ dla typowych 2,5GHz (albo i wiecej) mozesz
   usyawic w miare bezproblemowy HTT 250 MHz i mnoznik HT x4 dajacy
   nominalne 1 GHz.

To tyle na podstawie Twoich wymagan. Na nominalnym taktowaniu (2,0 GHz) nie
spodziewaj sie rewelacyjnej roznicy w wydajnosci, ale na 2,5-2,7GHz juz
mozna ja odczuc, zwlaszcza w zastosowaniach wymagajacych dobrej wydajnosci
zmiennoprzecinkowej i obslugujacych SSE2/3 oraz wrazliwych na przepustowosc
i opiznienia pamieci - czyt. gry - tu roznica w stosunku do AtlonaXP jest
juz wyrazna, ale w zastosowaniach staloprzecinkowych (biuro/internet)
roznicy miedzy AthlonemXP Thbred 1800 MHz a A64 3000+ (1800 MHz)
praktycznie nie ma, tylr tylko ze do tuch zastosowan AXP 2200+
to i tak swiat i ludzie wiec jesli ktos nie robi nic wiecej to nie ma
najmiejszego sensu sie przesiadac.
Spory plus tej plyty to mozliwosc zachowania tego FX5950XT na AGP (mimo ze
seria FX byla fatalna, to akurat ta wersja byl znosna) i mozliwosc
bezproblemowej przesiadki na PCI-E w dogodnym momencie. Ja po zmianie plyty
przez kilka miesiecy pozostalem przy R9550 @400/500, teraz przesiadlem sie
na GF7600GS @540/1600 na PCI-E i roznica jest naprawde spora. Przesiadalem
sie z bardzo podobnej konfiguracji do Twojej. Epox 8RDA3I na nForce2 Ultra,
AXP Thbred 1833 MHz @166FSB, 2x512 MB PC3200, SBLive0124 i raczej jestem
zadowolony, a bylbym jeszcze bardziej gdyby zamiast A64 3000+ byl to 3200+
z mnoznikiem x10 (nie bylo ich wtedy dostepnych) oraz zamiast SATA2 byla to
VSTA (chodzi mi o QFan - nie znalazlem sposobu na zmuszenie plyty do
sterowania obrotami wentylatora co na Silencerze64 Ultra @2350 RPM mnie
wkurza - wczesniej mialem cooler z termistorem. Teraz ten "silencer"
halasuje najbardziej w obudowie (mam cichy zasilacz z wentylatorem 120mm,
plyta jes chlodzona pasywnie a GF7600GS w 2D skrecone do 150MHz core/200
mem chlodnej GDDR3 spokojnie moze sobie dzialac na 40 czy nawet 25% obrotow
wentylatora a ten cooler za*a caly czas na 2300 RPM, mimo ze CPU dziki C&Q
ma przez wieksza czesc czasu ma ~30-36 stopnie na rdzeniu, ~30 na obudowie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl