Re: Seagate - Dyski SATA pionowo

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 23 Nov 2006 - 11:45:30 MET

news:ee42ke.mo3.ln@kwinto.prv...
> Użytkownik "szlovak" <adamkxBEZx@o2.pl> napisał w wiadomości

> MTBF jest parametrem czysto statystycznym i z reguły jest obliczany przy
> założeniu 5-letniej żywotności dysku. Konkretnie oznacza on, iż
> prawdopodobieństwo padu dysku w ciągu tych 5 lat - czyli w ciągu 43.800
> godzin nieprzerwanej jego eksploatacji - wynosi 43.800/100.000=0,438. A
> więc jest bardzo wysokie. Innymi słowy z partii 1000 dysków powinno paść w
> tym czasie 438 jednostek.

Uzupełnię to co powyżej napisałem, bo nie lubię być gołosłowny.

Istnieje bardzo dobrze napisany materiał dotyczący interpretacji i
uproszczonych metod obliczania wartości MTBF, w pełni potwierdzający to co
powyżej napisałem:
http://web.archive.org/web/20001202154100/http://www.storage.ibm.com/storage/oem/tech/mtbf.htm .
Materiał ten pochodzi z dokumentacji firmy IBM, a odnośnik do niego znajduje
się na stronie Wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF . Powołuje się na
niego także inna firma, zajmująca się "wydłużaniem" tej wartości w
dostarczanym przez siebie sprzęcie; a jak to robi - o tym już warto samemu
przeczytać: http://www.bluemax.net/docs/Motherboards/General_Info/mtbf.html
.

Sposób obliczania MTBF w praktyce jest oczywiście znacznie bardziej
skomplikowany, a to głównie z tego powodu, że producenci nie mają możliwości
testowania partii dysków przez całe 5 lat. Robią to więc na wybranej losowo
próbce i przez znacznie krótszy okres czasu (z reguły do kilkudziesięciu
dni), po czym ekstrapolują uzyskane wyniki rozciągając je na cały zakładany
okres eksploatacji napędów. Do tego trzeba dodać statystycznie uchwytny fakt
większej awaryjności dysków w początkowym okresie eksploatacji. Ponadto
każdy producent do wyliczeń przyjmuje inny średni czas pracy dysku w ciągu
doby, a to (zgodnie z powyższym wzorem) już bezpośrednio wpływa na
uzyskiwane wartości MTBF. W rzeczywistości trudno jest porównywać ze sobą
parametry MTBF podawane przez poszczególnych producentów bez znajomości
warunków wyjściowych, dla jakich zostały one wyliczone. Cały proces
wyliczania MTBF dysków twardych został bardzo przystępnie opisany w
dokumencie "Estimating Drive Reliability in Desktop Computers Consumer
Electronics Systems" opublikowanym przez firmę Seagate Technology, a
dostępnym online na stronie
http://www.digit-life.com/articles/storagereliability/ .

--
M.   [MS-MVP]