Re: notebook - stabilizacja napiecia (???) - UWAGA NA iPlus!!!

Autor: Aikus <aikus_at_poczta.fm>
Data: Fri 17 Nov 2006 - 14:16:53 MET

abs napisał(a):
> Witam.
>
> Jest sobie notebook Fujitsu-Siemens milo Pro EF6R + karta iPlusowa firmy
> Option i Windows XP. Przez pewien czas dzialalo wszystko dzialalo jak
> nalezy. Ostatnio jednak gdy probuje sie polaczyc, program iPlusowy wywala
> komunikat 'Prosze wlozyc karte'. Zadzwonilem do pomocy technicznej iPlusa i
> od razu powiedzieli, ze jest to zwiazane ze stabilizacja napiecia w
> notebooku i niestety nic sie nie da poradzic, mozna ewentualnie poszukac
> jakichs opcji zwiazanych z zasilaniem w biosie lub w programach dolaczonych
> [...]

A no jest taki problem. Ciezko znalezc na niego rozwiazanie w necie, w
usenecie a juz najciezej w pomocy technicznej Plusa.
A problem jest taki, ze niektore karty SIM (i oni doskonale wiedza
ktore) sa cholernie wrazliwe na spadki napiecia zasilajacego. Generalnie
musza Ci wymienic karte na ta ktora takiej przypadlosci nie ma. Sa to
karty o konkretnych numerach seryjnych, konkretnych modelach -
szczegolow nie pamietam, ale opowiem pewna historie:

Jakis czas temu boksowalem sie z Plusem zeby zadzialal iPlus w kompie
stacjonarnym znajomej. Mial zadzialac, bo juz kiedys dzialal, ale komp
byl reinstalowany, modernizowany sprzetowo i po tej operacji iPlus
przestal dzialac.
Pierwsza odpowiedz jaka dostalem z Plusa byla taka, ze oni nie
supportuja iPlusow w kompach stacjonarnych i ze generalnie uzywam
sprzetu nie zgodnie z przeznaczeniem i tak dalej - krotko mowiac
spuscili mnie na drzewo. (iPlus byl zainstalowany z przejsciowce
PCI/PCIMCIA) Ale bylem uparty i sie nie dalem. Zadzwonilem jeszcze raz,
i jeszcze raz, i jeszcze raz i jeszcze raz... w koncu za ktoras proba
zadzwonilem do madrego i uczciwego goscia, ktory po zapoznaniu sie z
cala sytuacja zadal mi pytanie nastepujace:
- Co to znaczy modyfikacja sprzetowa tego komputera przed ktora iPlus
dziala, a teraz nie dziala.
- Odpowiedzialem zgodnie z prawda, ze zostala wymieniona karta grafiki
na mocniejsza.
W tym momencie wszystko stalo sie jasne. Nowsza grafika zzerala wiecej
pradu, co spowodowalo nieznaczny spadek napiecia zasilajacego pozostale
karty rozszerzen w tym PCI/PCIMCIA, ktora zasila iPlusa.
Zapytal jeszzcze o numer seryjny karty SIM i potwierdzil, ze tak,
dokladnie te karty SIM sa takie wlasnie cholernie wrazliwe na spadki
napiecia zasilajacego i nie ma innego wyjscia jak wymiana karty SIM na
inna.
Dodal jeszcze, ze trzeba isc do BOKu Plusa i dokladnie tak przedstawic
sprawe. Trzeba im powiedziec ze sie wie o co chodzi, z tym zasilaniem i
maja ta karte wymienic i koniec, zeby nie probowali spuscic na drzewo.
Przekazalem to wszysto mojej znajomej, ona tam poszla, wymienila karte i
problemy sie skonczyly.

Gdyby nie ten jeden swiadomy i uczciwy gosc z BOKu Plusa penwie do dzis
problem bylby nie rozwiazany, bo takiego rozwiazania po omacku mozna
szukac jak igly w stogu siana ze swieczka... Stog siana sie spali a igla
pewnie i tak sie nie znajdzie.

No tak ale jak to sie ma do Twojego przypadku, kiedy Ty uzywasz Lapka,
ktory - widomo - modyfikacji sprzetowej wplywajacen na zasilanie nie
mial?? A no bardzo prosto i to tez uslyszalem wtedy od tego goscia z
iPlusa. Otoz kazde ustrojstwo elektroniczne, w tym zasilacze, maja w
sobie kondensatory elektrolityczne (tantalowe) ktore z uplywem czasu
troszeczke zmieniaja swoje wlasciwosci.
W przypadku zasilaczy do notebookow (zasilaczy czoperowych) takie
kondensatory sa glownym elementem (robia za dzielnik napiecia)...
.... w zasadize wszystko juz jasne.
To napiecie, ktore podaje zasilacz Twojego lapka, prawdopodobnie w
dalszym ciagu miesci sie w normie i dlatego lapek w dalszym ciagu
dziala, nie wiesza sie ani nic sie z nim zlego nie dzieje. Ale jakas tam
malutka zmiana byla i dla _tej_ karty to juz wystarczylo.
Lekarstwo - podobnie jak w moim przypadku - wymiana karty.

Nie wiem tylko na ile mocno trzeba tam w tym Plusie piescia w stol
walnac, zeby wymienili ta karte w ramach gwarancji, czyli bezplatnie...

--
Pozdrowienia!!
Aik