Pomoc w modernizacji PC-ta

Autor: tczesio <tczesio_at_o2.pl>
Data: Sun 29 Oct 2006 - 18:13:43 MET

Witam,
zastanawiam się ostatnio nad solidną modernizacją mojego dość wysłużonego
sprzętu.
Moja obecna konfiguracja:
Procek: AthlonXP 2200+, 1500 MHz (9 x 167) (czasami @2400+, lub 2600+)
PÅ‚ytka: ASRock K7VT4A+ (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)
na chipsecie: VIA VT8377A Apollo KT400A

RAMik: 256 MB (PC3200 DDR SDRAM) OK, wiem, że masakra...
Grafika: Gigabyte RADEON 9200SE SERIES (128 MB)
Twardziel: Seagate ST380011A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
DVD-RW Nec ND-3550A.

Jestem z niego nawet całkiem zadowolony, gdyby nie mała ilość RAM-u.

Asrock w instrukcji uprzejmie informuje mnie o poniższych parametrach
swojego produktu:

1.2 Specifications
Platform: ATX Form Factor: 12.0-in x 7.0-in, 30.5 cm x
17.8 cm
CPU: Supports Socket A (462 pins) for
AMD Athlonâ„¢/ Athlonâ„¢XP / Duronâ„¢ processor Chipsets:
North Bridge: VIA KT400A, FSB@333 MHz

South Bridge: VIA VT8235CD, supports USB 2.0, ATA 133

Memory: 2 DDR DIMM Slots: DDR1 and DDR2
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB PC2100 (DDR266) / PC2700
(DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB

IDE:
IDE1: ATA 133 / Ultra DMA Mode 6
IDE2: ATA 133/ Ultra DMA Mode 6

Supports up to 4 IDE devices Floppy Port:
Supports up to 2 floppy disk drives

Audio: 5.1 channels AC'97 Audio

LAN: Speed: 802.3u (10/100 Ethernet), supports
Wake-On-LAN

Hardware Monitor: CPU temperature sensing
Motherboard temperature sensing
CPU overheat shutdown to protect CPU life
(ASRock U-COP)(see CAUTION 1)
CPU fan tachometer
Chassis fan tachometer
Voltage monitoring: +12V, +5V, +3.3V, Vcore PCI slots: 5
slots with PCI Specification 2.2
AGP slot: 1 AGP slot, supports 1.5V, 8X/4X AGP card (see
CAUTION 2)
USB 2.0: 6 USB 2.0 ports:
includes 4 default USB 2.0 ports on the rear panel,
plus one header to support 2 additional USB 2.0 ports
(see CAUTION 3) ASRock I/Oâ„¢: 1 PS/2 keyboard port, 1 PS/2 mouse
port,
1 serial port: COM1,1 parallel port: ECP/EPP support,
1 RJ-45 port,
4 default USB 2.0 ports,
Audio Jack: Line Out / Line In / Microphone + Game port BIOS:
AMI legal BIOS, Supports "Plug and Play",
ACP11.1 compliance wake up events,
SMBIOS 2.3.1 support,
CPU frequency stepless control
(only for advanced users' reference, see CAUTION 4) OS:
Microsoft® Windows® 98 SE /ME/ 2000 /XP compliant

I niby wszystko jasne, ale nie wiem, czy dobrze interpretujÄ™ fragment:
"2 DDR DIMM Slots: DDR1 and DDR2
    PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB
    PC2100 (DDR266) / PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots,
    Max. 2GB"

Po mojemu oznacza on, że jeśli mam tylko jedną kość pamięci (i nie
przekracza ona 1GB), to będzie ona działała w trybie DDR400 na jednym
slocie.
Ale gdybym miał już 2 kości po 512MB, czyli 1GB, ale w dwóch slotach, to
prędkość spadłaby mi to DDR333.
Dobrze rozumujÄ™?

Generalnie, ze względów bezpieczeństwa, jestem raczej zwolennikiem
pakowania w komputer 2 mniejszych kości, niż jednej większej. W końcu
zawsze, jak jedną szlag trafi, to mogę ją wyjąć i działać na drugiej...

Tak więc, proszę o poradę, co należałoby kupić. Oczywiście chcę
zainwestować w miarę solidne, firmowe kości (Corsair, Kingston).
Ale czy w moim przypadku lepiej kupić 1GB, czy 2X512MB?
Ponadto (pewnie się mylę), nie słyszałem o DDR2 o prędkości DDR400.
Więc czy zapis w instrukcji oznacza, że DDR2 też będą działały, ale z
dostosowaną do płyty prędkością?

Ponadto, czy warto w coś jeszcze inwestować?
Komputera używam praktycznie do wszystkiego, oprócz gier.
Ostatnio zabrałem się za zabawę grafiką 3D (Blender, Maya). Programy te
chodzą z predkoścą leniwca dwupalczastego, ale dotychczas zwalałem to na
ilość pamięci. Mylę się?

Na pewno chcę kupić jeszcze jednen twardy dysk, np Seagate 120GB.

Mam jeszcze pytanie do speców od drukarek.
Ostatnio drukuję na kilogramy, więc zastanawiam się nad jakąś tanią
laserówką (czarno-białą).
Czy mógłby mi ktoś polecić coś do 400 pln? Najlepiej w miarę tanią w
eksploatacji...

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam
tczesio

--