Re: SATA + U-ATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Wed 18 Oct 2006 - 14:27:19 MET DST

"Eneuel Leszek Ciszewski" eh4npq$bas$1@flis.man.torun.pl

> Być może BIOS jest źle napisany, ale co ma BIOS do nieczytania 'boot.ini'? :)

BIOS nie czyta 'boot.ini' -- gdyby czytał -- musiałby ów 'boot.ini' występować
w każdym systemie PeCetowym, a jak wiadomo na przykład DOS (czyli i WinDOSy) nie
zawiera tego pliku. WinDOSy mogą go zawierać, ale DOS, na którym się opierają nie
zawiera, a co za tym idzie nie BIOS czyta ów plik, ale system operacyjny.

BIOS przekazuje sterowanie do kodu, który znajduje się w MBR.
Następnie ten kod (program) przekazuje sterowanie do kodu BootSektora wybranej
(aktywnej) partycji.A dopiero BS kieruje do tego, co na partycji i dopiero kod
BS może przeczytać 'boot.ini' lub inne pliki z partycji. Oczywiście 'boot.ini'
jest dostępny także dla innych plików z partycji.

-=-

Fakt, że po zmianie BIOSu może się sprawa polepszyć nie oznacza, że BIOS czyta
plik 'boot.ini' lub jakikolwiek plik z partycji. A może zmiana BIOSu poprawić
sprawę, gdyż z jakiegoś powodu nie jest prawdą, że dysk, z którego system
zaczyna startować otrzymuje w WXP (itp. systemach) liczbę zero. U mnie na
przykład niekoniecznie otrzymuje. I jest to sprawa BIOSu.

Łatwiej jednak poszukać stosownej poprawki w 'boot.ini', niż wgrać nowego BIOSa,
choćby się miało wpisać wszystkie możliwości. Ponadto nowy BIOS może dać ten
sam efekt.

Już dostawiane (wbijane w sloty) ,,kontrolery'' UATA powodowały anomalie okołoSCSIowe,
to znaczy niektóre programy uważały, że maja do czynienia z kontrolerem/dyskiem SCSI.
Podobne anomalie mogą występować z dostawianymi ,,kontrolerami'' SATA.

Ale mnie się wydaje, że na tym akurat komputerze, od którego zaczyna się ów wątek
SATA jest już na płycie ,,od urodzenia''. I wiem, dlaczego tak mi się wydaje -- bo
właśnie ten SATA najwyraźniej jest preferowany przed UATA, czyli traktowany jako
podstawa tej płyty, co wskazuje na to z kolei, że płyta nie jest świeża. :) (że
jest to jedna z pierwszych płyt z SATA na pokładzie)

-=-

Opisuję sytuację typową. W sytuacji nietypowej w MBR może znajdować się kod,
który nie kieruje do aktywnej partycji, ale w inne miejsce, jednak BIOS nigdy
nie ma dostępu do pliku na partycji. Dostęp ten ma dopiero system operacyjny,
który rzecz jasna można i umieścić w formie szczątkowej w MBRze, i w BIOSie,
ale jakoś w BIOSie się go raczej ;) nie umieszcza. :)

-=-

To tyle. :)

E. :)