K³opot z kontrolerem

Autor: Ma_J <wgpw_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 13 Oct 2006 - 10:50:21 MET DST

Mam stary komputer, z p³yt± nieobs³uguj±c± dysków powy¿ej 32GB. Dokupi³em na
Allegro kontroler PCI ATA 100 Raid na uk³adzie Silicon Image SiI649.
Po zainstalowaniu w komputerze i pod³±czeniu dysku Samsung 60 GB. Dysk
pracuje w systemie Win Me, chocia¿ wydaje mi siê, ¿e jest zbyt wolny. Nie
mogê jednak zainstalowaæ systemu Win 2000 lub WinXP.
Zaznaczam, ¿e komputer ten chodzi³ uprzednio bez dodatkowego kontrolera pod
systemem Win 2000 bez problemów z dyskiem Seagate 40 GB, ograniczonym do 32
GB. Równie¿ dysk Samsung dzia³a³ w innym systemie bez problemu.
Problem z instalacj± polega na tym, ¿e nie mogê kontynuowaæ instalacji
systemu po bootowaniu z dyskietek rozruchowych Win 2000 lub Win XP, bo albo
nie jest widoczny CD ROM albo dysk twardy.
Mam niebutowaln± p³ytê Win 2000. Instalacja systemu Win XP zawiesza siê z
b³êdem (niebieski ekran z komunikatami).
W Setupie p³yty mogê ustawiæ rozruch m. in. w nastêpuj±cych kombinacjach:
CDROM, C, A;
A, CDROM, C;
A, SCSI, C;
SCSI, A, C itp.
Nie mogê za¶ ustawiæ kombinacji CDROM i SCSI np.
CDROM, SCSI, C.
Z kontrolerem otrzyma³em sterowniki dla Win 2000, co do których nie jestem
pewien, czy s± oryginalne. Nie znam równie¿ producenta kontrolera.
¶ci±gn±³em równie¿ inne sterowniki z Internetu, lecz nie rozwi±za³o to
sprawy.
W opisie instalacji systemu Win 2000 podano, ¿e dla kontrolera ustawiaj±cego
siê w trybie Raid (my¶lê, ¿e ten tak ma) nale¿y przy starcie wybraæ F1, aby
przej¶æ do trybu ATA w procesie startu komputera. Dysk jest wpiêty do 1
kana³u kontrolera na karcie, za¶ CDROM do kontrolera na p³ycie g³ównej (w
tym przypadku w zale¿no¶ci od ustawienia w setupie p³yty: gdy wybrana jest
opcja z CDROM dysk jest niewidoczny, zas dla opcji z SCSI - niewidoczny jest
CDROM (dla kopiowania plików instalacyjnych z p³yty na dysk).
Gdy CDROM podpiêty jest do drugiego kana³u na karcie, to równie¿ nie daje
siê skopiowaæ plików instalacyjnych. Wydaje mi siê, ¿e gdyby by³a mo¿liwo¶æ
zainstalowania napêdu CDROM ATAPI do pracy w opcji rozruchu z SCSI (pewnie
potrzebne by³yby jakie¶ sterowniki), to byæ mo¿e instalacja by siê powiod³a.
Kontroler ma bios z firmy STLAB, tak przynajmniej wygl±da. Przy rozruchu
raportuje siê na ekranie jako csa-649u controller. W Win Me jest
zarejestrowany jako urz±dzenie CMD CSA-649U RAID Controller. Czy te k³opoty
z instalacj± oznaczaj±, ¿e kontroler jest niesprawny?
Je¶li kto¶ ma odpowiedni± wiedzê, której mi brakuje, bardzo proszê o pomoc i
sugestie, jak rozwi±zaæ ten problem, gdy¿ system Win Me pracuje ma³o
stabilnie i wola³bym zainstalowaæ Win 2000.
Pozdrawiam :-)
        Marek