Gryzienie się dysku ze sterownikiem

Autor: Grzegorz Krukowski <registered.user_at_op.pl>
Data: Mon 09 Oct 2006 - 20:25:05 MET DST

Witam wszystkich.

Mam takie pytanie: czy możliwe jest, że karta sterownika dysku gryzie
się z samym dyskiem?

Mam bowiem taką sytuację - prawie dwa lata temu kupiłem sobie dysk
WD1200JB-00GVA0 (bios ver. 80H, FW: 08.02D08) i dodatkową kartę
sterownika, tak aby łącznie 4 napędy mogły pracować na osobnym
kabelku. Kartą tą jest w tym przypadku EIO DM-8401R(RAID) czyli po
prawdzie ITE IT8212F (bios V. 1.3.1.31, FW 03093030 + sterownik win
1.7.2.4). Wszystko było by dobrze, gdyby nie to, że losowo włączał się
scandisk przy starcie systemu - w przeważającej większości przypadków
nie znajdował on żadnych błędów, także chkdsk /r niczego nie
poprawiało. Charakterystyczne było jedynie to, że dotyczło to jedynie
partycji umieszczonych na tym dysku - drugi dysk chodził poprawnie.
Jeszcze lepsze numery odchodziły po zainstalowaniu sterowników do
obsługi IDE do nForce'a 2 i to pomimo tego że dysk nie był obsługiwany
przez sterownik płyty - dysk był praktycznie nieużywalny po paru
minutach pracy. W każdym bądź razie z czasem wykluczyłem tasiemki
sygnałowe, zasilacz, RAM - a scandisk jak się włączał tak się włączał.
Ostatnio jednak wiedziony ciekawością zciągnąłem program MHDD i
spróbowałem sprtawdzić ten dysk za pomocą MHDD: wtedy wyszło na jaw,
że jeżeli Caviar podłączony jest przez tego RAIDa to program się
natychmiast zawieszał. Drugi dysk podłączony przez RAIDa był
obsługiwany i diagnozowany bez przeszkód. To samo z Caviarem
przepiętym na kontroler od płyty. Zostawiłem więc Caviara podłączonego
do płyty głównej i mam już od 4 dni spokój - żadnych błędów. I tu się
z deczka zezłościłem - co to za kontroler który dysku równolatka nie
potrafi obsłużyć, a jakieś starocie Segate'a potrafi, i to pomimo
ciągłego informowania, że Segate jest przestarzały.

P.S. Na stronie Western Digital jest taka oto informacja, że czasami
ich dyski mogą wypadać z macierzy RAID z powodu jakichś błędów które
powstają, gdy włączony jest mechanizm AAM - dodatkowo udostępniają
program wyłączający ten mechanizm. Program ten już praktycznie po
zakupie dysku znalazłem i uruchomiłem, ale twierdził on, że akurat ten
dysk nie wymagał wyłączenia tej opcji. MHDD zresztą to potwierdził
-AAM było wyłączone.

Więc co chodzi?

--
Grzegorz Krukowski