Re: Do czego instrukcje 64 bitowe

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 01 Oct 2006 - 15:07:48 MET DST

Grzegorz Nowak <gnowak84.wytnij.to@gmail.com> wrote:

> Procesory 64bit maja ponad 3 lata a oprogramowania x64 jest tyle samo,
> ile bylo 3 lata temu.

            Efekt skali - nawet MS AFAIR dawal WinXP w wersji trial na 365dni,
teraz juz tylko 120 (czyli system typowo kliencki, a nie serwerowy /
biznesowy dla ktorych wczesniej byly triale).
            Obecnie widac masowe przepisywanie czego sie tylko da pod SMP po tym
jak standardem w srednich i wydajnych konfigach staly sie w polowie
biezacego roku CPU dwurdzeniowe (prawdziwe, a nie jakies smieszne HT).
Niedlugo moze byc podobnie i z x86-64, a to za sprawa Visty. Obecnie
przyzwoitym standardem pod winNT 5.x 32bit jest 1 GB w typowych
konfiguracjach oraz 2 GB w wydajnych (gry itp). Po premierze Visty ulegnie
to bardzo szybko podwojeniu - a wtedy juz ocieramy sie o granice 4GB
bezporoblemowo obslugiwana w trybie 32bit.

> Poza tym Vista wyjdzie tez w wersji x86 wiec
> rewolucji raczej nie bedzie.

            IMHO do desktopa/laptopa 64bit jest obecnie i w ciagu najblizszych
2-3 lat kompletnie nieprzydatne. Takie dylematy bedzie mozna miec
najwczesniej dopiero przy kupnie nastepnego laptopa, gdy obecnie kupowany
zejdze moralnie ze "starosci", a wtedy na rynku bedzie pewnie sprzet
jakiego jeszcze sie nie domyslamy.
            Nawet te sztuczne "optymaliozacje" gierek pod x64 rownie dobrze
dzialaja na 32bitach przy mocnym procesorze. Dodatkowo C2D wyewoluowalo
z mocno dopracowanego i przeprojektowanego PIII a wlasciwie Pentium PRO
- o ile jest BARDZO wydajne w trybie 32bit, to przy 64bitach radzi sobie
raczej tak sobie. Inaczej jest w K8 projektowanym od razu pod tryb 32/64bit
z mysla o wydajnosci w obu trybach (a nie skrywane Yamhill wyciagniete
wstydliwe pod nazwa EM64T po zatonieciu Itanica). Zarowno z WinXP 64bit jak
i Linuksem z jadrem 64bit wiecej obecnie klopotu na desktopie niz pozytku -
a to brak sterownikow, a to czesc programow uparcie nie chce dzialac a tych
64bitowych jest jak na lekarstwo, zwlaszcza pod MS Win bo gdy ma sie zrodla
mozna pokusic sie o kompilacje na dana architekture lub juz ktos
przygotowal takie paczki.
            Sytuacja moze troche zmienic sie po premierze MS Visty - ten OS od
razu projektowany jest w wersjach 32 i 64 bit (przy okazji w tylu smakach
i kolorach ze zastanawiam sie czy nie bedzie troche tak jak z zylionem
roznych dystrybucji linuksa - niby wszystko jest zgodne, ale nie do konca
i rozni sie miedzy soba odrobine (przoduje w tym RH, a teraz FC) co potrafi
doprowadzic do bialej goraczki. W tej chwili najwieksza zaleta MS windows w
wersji NT 5.0 i 5.1 jest zestandaryzowanie - zarowno API jak i GUI oraz
bibliotek. Po wydaniu kilku wersji Visty - razy dwa dla 32 i 64bit moze byc
z tym roznie, a dodatkowo trzeba pamietac ze duzo na rynku bedzie nadal
systemow 32bit z NT 5.1 bo nie wszyscy od razu na komende beda chcieli sie
przesiasc. O ile oczywiscie nie bedzie presji na przejscie na Viste ze
strony producentow oprogramowania i dostarczycieli mediow - chca tego chyba
wszyscy - MS, prodycenci sprzetu, producenci audio i wideo (zaszyte w
Viscie Palladium - Digital _Restriction_ Menagement - albo kupisz Viste
i odpowiedni sprzet, albo pozegnaj sie z nowym oprogramowaniem uzytkowym
(w mniejszym stopniu) i gierkami (to chyba najszybciej - graczy najlatwiej
zmusic do zmiany sprzetu i OSa) oraz mediami - HDTV i BD oraz DX10 ma byc
AFAIK tylko pod Vista. Jak ktos nie wierzy w taki rozoj sytuacji to niech
sprawdzi jak obecnie wyglada sytuacja z dzialaniem nowych programow, a
zwlaszcza gier pod win9x/ME czyli OSow 16/32 bit - od premiery WinXP minelo
dopiero 4 lata, a juz od ~2 czy nawet 3 ciezko uzywac tego OSa wasnie ze
wzgledu na brak aktualnego oprogramowania. Mam zle przeczucia ze z Vista
bedzie podobnie, a ze wzgledu na jej nienormalne wymagania co do ilosci RAM
bodzcem do przejscia na wersje 64bit moze byc glownie dobra obsluga pamieci
>4 GB, a nie operacje na rejestrach 64biotwych oglonego przeznaczenia przy
obliczeniach - tu nadal swietnie spisuje sie tryb 32bit posilkujacy sie w
razie potrzeby trybem 128bit SSE.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl