Re: GB a GiB

Autor: Maciej W. Rozycki <macro_at_linux-mips.org>
Data: Wed 27 Sep 2006 - 15:18:06 MET DST

On Wed, 27 Sep 2006, Radosław Sokół wrote:

> Z tym bajtem to też nie jestem pewien -- rozwinięcie "byte"
> w końcu brzmi "binary octet", a IBM (IIRC) zdefiniował bajt
> właśnie jako 8 bitów. Wszystko inne od 8 bitów określa się
> właśnie znakiem albo słowem, ale nie bajtem.

 Hmm, pewne zrodla podaja, ze "byte" to po prostu umyslnie przekrecone
slowo "bite" (ktore zbyt latwo pomylic z okresleniem "bit"). Dla
unikniecia pomylek, spotyka sie tez okreslenia precyzujace liczbe bitow w
bajcie, np. okreslenie "bajt osmiobitowy" ("8-bit byte") wystepuje dosc
czesto; nieco rzadziej mozna trafic na inne rozmiary, ale Google wykazuje
wszystkie mozliwe z zakresu 1..16 (tak, nawet bajty jednobitowe!). ;-)
Mysle, ze obecnie w mowie potocznej i sytuacjach, w ktorych z kontekstu
wynika, ze bajt to osiem bitow (np. operacje bajtowe w konkretnej
architekturze procesora), mozna to dodatkowe uscislenie pominac, ale warto
byc ostroznym, by nie wprowadzac niejednoznacznosci.

 Calkiem ciekawe studium tematu mozna przeczytac w Wikipedii, zwlaszcza w
wersji angielskojezycznej.

  Maciej